Ako sa stravovať pri rozstrúsenej skleróze

Zdieľaj
0
|

Zdravá výživa je neodmysliteľnou súčasťou prevencie, ale aj liečby mnohých ochorení, je univerzálnym „nástrojom“ na zlepšenie zdravia. Niektoré ochorenia si však vyžadujú špeciálnu úpravu stravovacieho režimu. Patrí k nim aj

Zdravá výživa je neodmysliteľnou súčasťou prevencie, ale aj liečby mnohých ochorení – je univerzálnym „nástrojom“ na zlepšenie zdravia. Niektoré ochorenia si však vyžadujú špeciálnu úpravu stravovacieho režimu. Patrí k nim aj “esemka“?

Aj pri SM odborníci skúmali vplyv stravy na toto ochorenie. Už koncom 40. rokov minulého storočia sa začalo pracovať na tzv. Swankovej štúdii, ktorá zbierala údaje, týkajúce sa stravy s nízkym podielom nasýtených tukov, doplnenej polynenasýtenými mastnými kyselinami.

.>> Čítajte u nás: Moderná liečba sklerózy multiplex

Všetky dovtedy vyskúšané diéty – nielen Swankova, ale v tej dobe už aj Eversova (Evers takisto veľmi prísne rozpracoval diétny režim pre pacientov so SM) alebo Atkinsonova diéta – sú podľa odborníkov dosť obmedzujúce. Sú náročné na financie, čas aj prípravu, a mnohé z nich nezaručujú vyvážený príjem všetkých potrebných živín.

Spôsob stravovania hrá rolu

Na vzniku mnohých ochorení sa podpisuje aj spôsob stravovania, typický pre určité oblasti. Napríklad známa stredomorská výživa, bohatá na ryby a rastlinné oleje, je svojím zložením vo všeobecnosti považovaná za veľmi zdravú, a mnohí dietológovia i lekári ju zvyknú odporúčať ako vhodný stravovací model aj u nás, v rámci prevencie srdcovo-cievnych, či nádorových ochorení.

Pokiaľ ide o SM, podľa neurológov je výskyt tohto ochorenia v našej zemepisnej šírke väčší, smerom k rovníku je esemky menej.

Faktormi, ktoré majú na to vplyv, je nielen viac slnečného svitu, ale určite aj strava.

Zdravá a racionálna

Aj pri roztrúsenej skleróze neurológovia podčiarkujú význam a dôležitosť zdravej, racionálnej výživy, ktorá by mala obsahovať všetky zložky – bielkoviny, cukry aj tuky, minerály, vitamíny, vodu.

Náš organizmus nie je stavaný na extrémne diéty. Súčasná generácia sa stravuje horšie, ako predošlá. Svedčí o tom aj výskyt obezity a rôznych iných civilizačných ochorení.

.>> Čítajte u nás: Strava ovplyvňuje cukrovku až na 75 percent!

Naši starí rodičia rozhodne nejedli každý deň mäso. Jedli viac strukovín, sacharidy v obmedzenom množstve, viac fyzicky pracovali, neprejedali sa, nemali sedavý režim.

Podľa odborníkov je aj pri SM základom racionálna, vyvážená strava. Treba si vyberať zdravé varianty (napr. zdravé tuky, najmä z rastlinných zdrojov a rýb), a prijímať jednotlivé zložky potravy v optimálnom pomere.

Ako je na tom mlieko?

Pri SM sa zvykne hovoriť o mlieku a mliečnych výrobkoch ako o problematických potravinách. Naozaj, určité percento pacientov so SM má ťažkosti – či už s alergiou na mliečnu bielkovinu, alebo s intoleranciou laktózy – mliečneho cukru.

Neurológovia odporúčajú pacientom, aby si aj sami otestovali, či im po konzumácii mliečnych výrobkov horšie trávi, prípadne si môžu nechať urobiť testy na potravinovú alergiu, aj intoleranciu. Niektorí pacienti so SM trpia aj celiakiou, takže musia dodržiavať bezlepkovú diétu. Všeobecne sa však pacientom so SM odporúča vylúčiť potraviny z bielej múky.

Prospešné „omegy“

Často sa hovorí o prospešnosti esenciálnych polynenasýtených omega 3 a 6 mastných kyselín v strave. Pre zdravie sú nevyhnutné, a keďže si ich telo nevie vytvárať samo, musíme ich prijímať v potrave, prípadne vo výživových doplnkoch. Ich podiel zvyšuje spomínaná stredomorská diéta, pričom treba dbať nielen na ich dostatok, ale aj správny pomer (optimum je n-6-MK : n-3-MK = 1 : 1 alebo 1 : 2 akceptovateľný je aj pomer 1 : 5).

Niektorí neurológovia udávajú, že v oblastiach, kde je strava bohatá na ryby, a tak aj prospešné esenciálne mastné kyseliny, zaznamenávajú menší výskyt SM. Netreba však zabúdať na domáce potraviny, napríklad jablko či mrkva sú úplné poklady vzhľadom na obsah dôležitých látok. A alfou a omegou u esemkárov je, že by si mali udržať zdravú hmotnosť.

Neodporúčajú sa však žiadne extrémne diéty pri chudnutí – väčšina z nich nezaručuje dostatočný prísun všetkých živín, a nedajú sa držať dlhodobo. Hrozí pri nich nielen jojo efekt, ale aj nepriaznivý dopad na ochorenie. Príkladom sú pacienti, ktorí v dôsledku prísnej vegetariánskej alebo vegánskej diéty trpeli nedostatkom vitamínu B12, čo nepriaznivo vplýva práve na nervový systém.

Výsledky sa dostavia

Zdravou a vyváženou stravou možno aj v prípade SM zlepšiť určité príznaky. Už samotný fakt, že ak pacientovi lepšie trávi, netrpí nadváhou či obezitou, a môže sa viac hýbať, prispieva k tomu, že sa cíti lepšie, a podľa odborníkov sa oddiali aj progresia ochorenia.

Zmeny k lepšiemu môžu pacienti pozorovať už v priebehu dvoch – troch mesiacov. Podľa lekárov je vhodné, poradiť sa s výživovým poradcom. Ak chcete schudnúť, vyhýbajte sa extrémnym diétam. Chudnite pomocou racionálnej a vyváženej stravy, nie viac ako 5 kg za mesiac.

Aj chudnutie je stres, a príliš rýchla a výrazná redukcia hmotnosti by mohla mať nepriaznivý dopad na vaše ochorenie!

Pravidlá zdravej životosprávy u esemkárov:

– udržujte si zdravú hmotnosť,

– jedzte striedmo, zdravo a pravidelne,

– jedzte veľa zeleniny a primerane ovocia (pozor, ovocie obsahuje cukor),

– dodržiavajte pitný režim,

– vyhýbajte sa hotovým mäsovým výrobkom, údeninám, jedlám rýchleho občerstvenia – sú zdrojom soli, rizikových transmastných a nasýtených tukov, rôznych aditív,

– obmedzte sladkosti a sladené nápoje,

– odporúčajú sa aj probiotiká: prijímať ich možno v potrave, doplnkoch stravy. Prispievajú k rovnováhe črevnej mikroflóry – tzv. mikrobiómu, a tak prospievajú aj imunite, keďže črevo je najväčší imunitný orgán.

Čo je dobré, a čo treba vylúčiť:

nepite vôbec tvrdý alkohol (kvapka bieleho či červeného vína môže byť, ale striedmo),

– zredukujte príjem mäsa, najmä červeného,

najvhodnejšie sú ryby – morské, ale napríklad aj pstruh (obsahujú prospešné omega 3 mastné kyseliny),

– obmedzte alebo vylúčte potraviny z bielej múky, obmedzte aj príjem jednoduchých cukrov,

– uprednostňujte vhodné a šetrné spôsoby prípravy pokrmov, rozhodne nevysmážajte, najlepšia je príprava varením, dusením, na pare,

– dbajte o dostatočný príjem vitamínu D – vystavením sa slnečnému žiareniu, alebo aj v strave, či v doplnkoch stravy.

Kde nájdete esenciálne mastné kyseliny:

– rastlinné oleje,

– orechy a semená,

– niektoré margaríny,

– mastné morské, ale aj sladkovodné ryby.

Tento článok vyšiel v minuloročnom Neuro magazíne číslo 3-4. Ak máte záujem o celý časopis, môžete si ho objednať po kliknutí na obrázok.


Pridaj komentár

Registrácia
 
 

Vyberáme zo sekcií