Bolesť chrbtice – rastúci problém tejto doby

Zdieľaj
0
|

Bolesti chrbtice – to je naša daň za moderný životný štýl. Alebo to môžeme brať aj ako trest za to, ako sa správame k svojej chrbtici.

 

Bolesti chrbtice – to je naša daň za moderný životný štýl. Alebo to môžeme brať aj ako trest za to, ako sa správame k svojej chrbtici?

Sedavý spôsob života, jazdenie autom, málo pohybových aktivít, plávania, nesprávne držanie tela, či nesprávne pohybové vzorce pri práci – to sú tie najčastejšie príčiny bolesti chrbta. Vyskytujú sa u 60 – 80 % dospelých ľudí.

Niekedy ide o jednorazovú záležitosť, ktorá o pár dní prejde. Väčšinou však ľudí trápia recidivujúce, teda opakované obdobia bolesti chrbta. No a najhoršie sú na tom ľudia, ktorí trpia stálou, teda chronickou bolesťou chrbta.

.>> Čítajte u nás: Ako prežiť prvý polrok po operácii chrbtice

Len asi 15 % pacientov s bolesťami chrbta má zistenú vážnu príčinu bolesti, ako je vyklenutie medzistavcovej platničky (hernia intervertebrálneho disku), zúženie chrbticového kanála (spinálna stenóza), či iné ochorenia.

Až 85 % pacientov s bolesťami chrbta má však tzv. nešpecifickú bolesť chrbta, ktorá je podmienená akútnym či chronickým preťažením chrbtice na svalovo-väzivovej alebo kĺbovej úrovni.

 

Nečakajte, kým to prejde

No čo, keď sa už niečo také stane? Ako prvé – siahneme po nejakých tabletách proti bolesti, a netrpezlivo čakáme, kedy to prejde. Niekedy však tablety nezaberú.

Ak sa bolesti chrbta šíria do nohy alebo ruky, netreba zaujať túto vyčkávaciu taktiku, ale urýchlene ísť k lekárovi. Lebo v tomto prípade ide pravdepodobne o vyklenutie medzistavcovej platničky, s tlakom na nervový koreň. Lekár pri vyšetrení zistí, či ide len o bežnú, nešpecifickú bolesť chrbta, alebo platničkovú chorobu.

.>> Čítajte u nás: Nepodceňujme bolesti nôh

V každom prípade, predpíše účinnú liečbu – v injekčnej, infúznej alebo tabletovej forme. Pri podozrení na poškodenie medzistavcovej platničky doplní potrebné vyšetrenia, ako sú RTG, CT (počítačová tomografia) alebo MR (magnetická rezonancia) chrbtice.

Predpísané lieky proti bolesti (analgetiká a nesteroidové antiflogistiká) sú účinné, ale majú aj nežiaduce účinky, a to hlavne pri dlhšom užívaní. Ide najmä o príznaky zo strany tráviaceho systému, ako je pocit na vracanie, bolesti brucha, nechutenstvo, a v najhoršom prípade vznik žalúdočných vredov.

 

Ako si môžeme pomôcť sami?

Pri silných bolestiach chrbtice nie je vhodné Pilatesovo cvičenie. Je potrebné uprednostniť pokojový režim, čiže chrbticu zbytočne nezaťažovať prácou, ani cvičením.

Ďalšou zásadou je, vyhýbať sa prievanu a chladu, a preferovať suché teplo – teplé a vzdušné oblečenie na oblasť chrbta. Neodporúčajú sa ani vodné procedúry, ako napr. dlhodobý kúpeľ v horúcej vode.

Okrem týchto režimových opatrení nám môže pomôcť „Pilates v tabletkách“ – ide o kombináciu vitamínu B1, B6 a B12 vo vysokých liečivých dávkach, v prípravku Milgamma N. Tieto vitamíny majú analgetický účinok – čiže zmierňujú bolesť. Veľmi vhodné sú aj v kombinácii so silnejšími liekmi proti bolesti (už spomínané analgetiká a nesteroidové antiflogistiká).

Užívanie prípravku Milgamma N totiž zosilňuje ich analgetický účinok, skracuje čas potrebný na užívanie analgetík, a tým sa znížia dávky analgetík, čo zmierni riziko ich závažných nežiaducich účinkov.

Vitamíny skupiny B pomáhajú aj pri regenerácii periférneho nervového systému. Keď vyklenutá platnička tlačí na nervový koreň, dochádza k poruche jeho výživy, a vtedy môžu priaznivo zasiahnuť práve vitamíny B, pretože podporia regeneráciu pritlačeného nervu.

 

Bolesť môže ustúpiť, problém zostáva

Keď sa bolesti chrbta zbavíme, je čas zamyslieť sa, prečo k nej došlo, a ako jej predísť. Najdôležitejšia je prevencia.

Každodenná ranná rozcvička na uvoľnenie svalov výrazne znižuje možnosť, že nás počas dňa „sekne v krížoch“. Plávanie aspoň 2 – 3-krát týždenne dokonale uvoľní dlhodobo preťažované svalové partie, a, naopak, posilní svalstvo, ktoré počas dňa zaťažujeme minimálne.

Menej sedenia v aute, a viac pohybu. Pokiaľ máme sedavé povolanie, premyslime si, ako správne sedieť – dôležitý je typ stoličky a výška pracovného stola. A nakoniec – nezabúdajme ani na kvalitný matrac!

 

Tento článok vyšiel v minuloročnom Neuro magazíne číslo 3-4. Ak máte záujem o celý časopis, môžete si ho objednať po kliknutí na obrázok.


Pridaj komentár

Registrácia
 
 

Vyberáme zo sekcií

Biologická liečba