Click here! Kĺby a výživa: Kolagén, kyselina hyalurónová, chondroitínsulfát

Aj vaše kĺby sú hladné – dajte im správnu výživu!

Zdieľaj
3
Prevencia| |
kĺby výživa

Možno aj vy pociťujete rannú stuhnutosť, bolesť pri chôdzi, alebo pri obyčajnom upažení rúk.

Ak sú príčinou bolesti kĺby, stojí za úvahu návšteva odborného lekára, najmä ortopéda, traumatológa alebo reumatológa.

Tí vás vyšetria, určia diagnózu, a prípadne predpíšu rehabilitáciu, alebo lieky na recept.

Existujú však aj prípravky, ktoré by vám mohli pomôcť už teraz. Sú voľnopredajné, teda bez lekárskeho predpisu, a dostanete ich v každej lekárni.

Pre koho sú určené?

Tieto prípravky sa nazývajú chondroprotektíva, známe aj ako prípravky kĺbovej výživy. Siahajú po nich väčšinou pacienti, ktorí majú dlhodobé problémy s kĺbmi, pociťujú rannú stuhnutosť a obmedzenú pohyblivosť.

Chondroprotektíva sú odporúčané aj mladším ľuďom, ktorí zatiaľ nepociťujú ťažkosti, ale aktívne športujú, a tým si kĺby zaťažujú viac, ako nešportovci.

Hoci sú prípravky kĺbovej výživy voľnopredajné, nemali by ste pred ich použitím vynechať konzultáciu s lekárom alebo lekárnikom. Pomôžu vám, aby ste si z veľkého množstva chondroprotektív vybrali tie kvalitnévhodné pre vás.

Ktoré látky sú potrebné pre správnu funkciu kĺbov?

kĺby výživa na lakeť

Glukózamínsulfát

Glukózamínsulfát je z chemického hľadiska aminocukor. Táto látka sa v tele nachádza prirodzene, takže mu nie je cudzia.

Účinok glukózamínsulfátu spočíva v tom, že vo vašom kĺbe priaznivo pôsobí na chrupavku. Tým zlepšuje pohyblivosť kĺbu a chráni ho.

Bolo dokázané, že glukózamínsulfát dokáže spomaliťzastaviť postup kĺbových ochorení, ako je napr. osteoartróza, najčastejšie nezápalové ochorenie kĺbov.

Ak sa rozhodnete pre výživový doplnok s obsahom tejto látky, pripravte sa na to, že ho budete musieť užívať trochu dlhšie. Účinok sa objaví po 24 týždňoch od začiatku užívania.

Výhodou však je, že účinok glukózamínsulfátu trvá2viac mesiacov po jeho vysadení. Glukózamínsulfát budete pravdepodobne užívať 2 – 3 mesiace, potom bude nasledovať 2 – 3 mesačná pauza, a tak sa cyklus bude opakovať (ak vám lekár alebo farmaceut neurčí inak, podľa vašej zdravotnej situácie).

Pri osteoartróze, sa glukozamínsulfát podáva v dennej dávke 1,5 g. Má aj analgetické účinky – to znamená, že u pacientov tlmí bolesť, pokiaľ bola spôsobená „kĺbovým“ problémom.

Aj analgetický efekt trvá určitý čas po ukončení užívania. Ďalšou veľkou výhodou sú prakticky žiadne, alebo len veľmi zriedkavé nežiaduce účinky.

kĺby výživa športovci

Chondroitínsulfát

Chondroitínsulfát taktiež pôsobí priaznivo na chrupavku v kĺboch. Zlepšuje jej pružnosť, a má podobné účinky, ako glukózamínsulfát. Odporúčaná denná dávka je 800 mg, väčšie dávky (podľa štúdií) už nie sú o nič účinnejšie.

Kyselina hyalurónová

Kyselina hyalurónová je hlavnou zložkou synoviálnej tekutiny, ktorá sa prirodzene nachádza v kĺbe.

Synoviálna tekutina kĺb vyživuje, znižuje trenie kĺbovej chrupavky, zlepšuje jej pružnosťštruktúru, zmierňuje bolesti. Pozitívny účinok kyseliny hyalurónovej na kĺby je jednoznačný, a pôsobí aj protizápalovo.

Kyselina hyalurónová sa najčastejšie podáva vpichnutím do kĺbovej štrbiny, ale môžete si ju zaobstarať aj v tabletovej forme.

Prírodné zdroje kyseliny hyalurónovej:

  • mäso,
  • kožky zvierat,
  • sója.

kĺby výživa sója

Metylsulfonylmetán (MSM)

Táto látka obsahuje v molekule viazanú síru. Organická síra je dôležitá pri tvorbe kolagénu, a teda pri správnej výžive kĺbu.

MSM má aj protizápalové účinky. Odporúčaná denná dávka je 26 g denne, pri artritíde je rozdelená do 23 dávok.

Výživové doplnky, ktoré sú dostupné na území Slovenskej republiky, väčšinou obsahujú okolo 200 – 500 mg MSM.

Kolagén

Kolagén je bielkovina, ktorá sa v našom tele nachádza vo veľkom množstve. Kolagén je súčasťou zdravej chrupavky, jeho hlavnou úlohou je dodávať tkanivu pružnosť.

Prítomnosť kolegénu vo výživových doplnkoch na kĺby je veľmi dôležitá. Nezabúdajte ale, že existuje viacero typov kolagénu. V chrupavke sa nachádza práve typ II, takže v prípravkoch hľadajte tento typ.

Prírodné zdroje kolagénu typu II:

  • želatína,
  • sója,
  • tmavozelená, červená a oranžová zelenina (napríklad špenát, paradajky, červená paprika alebo mrkva),
  • citrusové plody.

kĺby výživa mrkva špenát

Vitamín C

Vitamín C je v našom tele nevyhnutný pri tvorbe kolagénu. Vitamín C je aj dobrý antioxidant, vychytáva voľné radikály. Tie (podľa niektorých vedcov) prispievajú k poškodzovaniu chrupavky. Tieto vlastnosti robia z vitamínu C cenného spojenca pri starostlivosti o kĺby.

Odporúčaná denná dávka vitamínu C je 75 – 90 mg. Okrem výživových doplnkov, ho nájdete hlavne v:

  • citrusovom ovocí,
  • paradajkách,
  • paprike,
  • špenáte,
  • brokolici,
  • brusniciach,
  • kivi.

Čo nám na ochranu kĺbov nadelila príroda?

Pri problémoch s kĺbmi, môžete siahnuť po:

  • gumoživici kandidovníka pílovitého (Boswellia serrata),
  • kôre vŕby bielej,
  • zázvore (ďumbier lekársky),
  • sušenom koreni harpagofytu plazivého,
  • sušených plodoch ruže šípovej (obsahujú vysoký obsah vitamínu C).

Miestne sa zvyknú aplikovať rôzne gélykrémy s obsahom kostihoja lekárskehoarniky horskej.

kĺby výživa kolagén

Ako by teda mal „vyzerať“ ideálny výživový doplnok na kĺby?

Na túto otázku nie je ľahké odpovedať. V prvom rade – každý pacient je iný, a jeho problém s kĺbmi môže mať rôznu príčinu. Vo všeobecnosti však základ tvoria glukozamínsulfátchondroitínsulfát.

Tieto látky sú súčasťou nielen výživových doplnkov, ale aj liekov. Ich účinnosť je dobre preskúmanápotvrdená.

Farmaceutický trh ponúka veľké množstvo výživových doplnkov. Tie na kĺby, tvoria jeho nemalú časť. Vyznať sa v „mori“ dostupných volieb, nie je pre pacienta ľahké, pri výbere vám však pomôže lekár alebo lekárnik.

Nezabúdajte ale ani na zdravú životosprávu, optimálnu hmotnosť, či dostatočné zotavenie po zranení kĺbu. V opačnom prípade neprimerane zaťažíte svoje kĺby.

Oľga Lukáčová, Jozef Lukáč: POMALY PÔSOBIACE LIEKY A OSTEOARTRÓZU, 2008, roč. 1 (3): 148 – 152, Solen

PharmDr. Silvia Fialová, PhD.: Prírodné liečivá proti bolesti kĺbov, kostí a svalov, 2013;roč. 3 (2): 62–65

PharmDr. Ivana Čajkovičová: Bolesť kĺbov – farmakologická terapia, Teória a prax, farmaceutický laborant, 2012 roč 1 (3)

Autorka je farmaceutka

Redakčne upravené (jam)

Ilustračné fotografie

3 Responses to "Aj vaše kĺby sú hladné – dajte im správnu výživu!"
  1. LJuro LJuro píše:

    Samozrejme nemali by sme zabúdať na blahodárny strečing.

  2. Iveta Valová píše:

    jóga a morský kolagén collalloc dali dokopy moje kĺby a už pri behaní nepociťujem vŕzganie ani pukanie

Pridaj komentár

Registrácia
 
 

Vyberáme zo sekcií

Biologická liečba