Click here! Nebezpečenstvo riedkych kostí - Slovenský pacient

Nebezpečenstvo riedkych kostí

Zdieľaj
0
|

Za normálnych okolností sa kostné bunky neustále obnovujú – odbúravanie starých buniek a vznik nových je v rovnováhe. Ľudia s osteoporózou majú túto rovnováhu narušenú. Bunky kostnej drene zanikajú rýchlejšie, ako sa tvoria nové. Hoci tento jav postihuje viac starých ľudí, nie je pravdou, že osteoporóza k starobe automaticky patrí. Dostať ju môžu aj mladí ľudia. Dobrou správou je, že tomuto ochoreniu sa dá predchádzať a dá sa aj efektívne liečiť.

Za normálnych okolností sa kostné bunky neustále obnovujú – odbúravanie starých buniek a vznik nových je v rovnováhe. Ľudia s osteoporózou majú túto rovnováhu narušenú. Bunky kostnej drene zanikajú rýchlejšie, ako sa tvoria nové. Hoci tento jav postihuje viac starých ľudí, nie je pravdou, že osteoporóza k starobe automaticky patrí. Dostať ju môžu aj mladí ľudia. Dobrou správou je, že tomuto ochoreniu sa dá predchádzať a dá sa aj efektívne liečiť.

Ako vzniká osteoporóza?

Osteoporóza je ochorenie, ktoré vedie k rednutiu kostí, a tým pádom ich zvýšenej krehkosti. V dôsledku toho utrpia ľudia s týmto ochorením častejšie zlomeniny. Najčastejšie sa láme krček stehnovej kosti, stavce a kosti zápästia. Osteoporóza postihuje najmä starších ľudí, ženy častejšie ako mužov, ale nevyhýba sa ani mladým. Odhaduje sa, že rizikom osteoporotickej zlomeniny je ohrozená asi každá tretia žena a asi každý šiesty muž vo veku nad 50 rokov. Medzi 30. a 50. rokom života ženy strácajú asi 15 – 30 % kostnej hmoty. Rizikovou skupinou sú najmä ženy po menopauze, pretože udržiavanie rovnováhy medzi tvorbou kostných buniek a ich zánikom súvisí s hladinou hormónu estrogénu. Množstvo tohto hormónu u žien po menopauze výrazne klesá. Nie každá žena po menopauze však musí dostať osteoporózu.

Čo spôsobuje rednutie kostí?

• nedostatok fyzickej aktivity 
• nadmerný príjem kávy a soli 
• nedostatok vápnika, horčíka a stopových prvkov v strave 
• nedostatok vitamínu (hormónu) D 
• fajčenie
• pokles hladiny estrogénu a progesterónu u žien v menopauze 
• pokles hladiny testosterónu u mužov v andropauze
• dlhodobé užívanie kortikosteroidov a heparínu
•zlyhávanie obličiek
• hypertyreóza (zvýšená činnosť štítnej žľazy) a hyperparatyreóza (zvýšená činnosť prištítnych teliesok) 
• znížené vstrebávanie vápnika (napr. nedostatočná tvorba HCl v žalúdku, pooperačné stavy a zápalové ochorenia v tenkom čreve)
• anorexia nervosa 
• hyperprolaktinémia – zvýšená koncentrácia hormónu prolaktín v krvi

O osteoporóze sa niekedy hovorí ako o epidémii ľudstva. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) sa napríklad odhaduje, že do roku 2050 stúpne počet zlomenín bedrovej kosti spôsobených osteoporotickými zmenami na 6,3 milióna prípadov a priame finančné náklady sa viac než zdvojnásobia. Pritom osteoporotické zlomeniny tvoria 56 % ochorení, ktoré vážne menia zdravotný stav postihnutého. Na porovnanie – infarkt myokardu vážne mení zdravie iba u 24 % ľudí a rakovina prsníka u sotva 9 % ľudí.

Prečo sa výskyt osteoporózy zvyšuje?

Spôsobuje to jednak fakt, že svetová populácia starne (podľa WHO sa počet ľudí nad 65 rokov zdvojnásobí do roku 2040), a tiež preto, že sa mení náš životný štýl. Stále viac sa pohybujeme v interiéroch ako vonku, tým pádom máme menej je diagnostikovaných a len 18 % je adekvátne liečených na osteoporózu.

Ako sa osteoporóza lieči?

Toto ochorenie je chronické, preto nestačí užiť pár tabliet – liečba je dlhodobá. Navyše, ide o „tichú chorobu“, ktorá sa prejaví až zlomeninou, a teda i keď nebolí, nemali by sme ju podceňovať. Ak proti osteoporóze preventívne nepôsobíme alebo ju neliečime, môže bezbolestne postupovať do vážneho štádia. Jej závažnosť je nielen v tom, že sa výrazne podieľa na počte zlomenín, ale aj v tom, že môže sťažiť iné okolnosti. Napríklad skomplikovať prípadnú operáciu platničiek alebo chrbtice, ktoré sa týkajú povážlivého počtu pacientov.

Liečba osteoporózy spočíva v konzervatívnej terapii (lieky, pokoj na lôžku, nosenie korzetov, rehabilitácia…) a v operačných postupoch (napríklad kyfoplastika, pri ktorej sa do poškodeného miesta vkladá špeciálny kostný cement). Efektivita liečby záleží nielen od účinnosti lieku, ale najmä od toho, či pacienti dodržiavajú odporúčania lekára. Niektoré štúdie o „nebolestivých“ ochoreniach ukazujú, že pacienti v liečbe nie sú dostatočne dôslední. Toto zistenie sa týka tak ľudí s osteoporózou, ako aj pacientov s cukrovkou alebo vysokým krvným tlakom. Situácia je lepšia v prípade, že pacient dostane liek, ktorý stačí užiť iba raz týždenne alebo raz mesačne.

Prevencia osteoporózy

Nikto nepochybuje o tom, že vyhnúť sa chorobe je lepšie ako ju liečiť. Osteoporóza navyše patrí k tým ochoreniam, ktorých riziko sa výrazne zníži, ak dodržiavame jednoduché pravidlá správnej životosprávy. Tu sú:

1. Venovať sa fyzickej aktivite. 
Pravidelný pohyb nemusí znamenať len tvrdý tréning v posilňovni. Proti osteoporóze pôsobí akýkoľvek pohyb, ktorý podporuje prekrvenie – prechádzka so psom, práca v záhrade, plávanie v jazere, tanec alebo aj obyčajné upratovanie. Platí však, že čím pevnejšie (a lepšie prekrvené) svaly, tým nižšie riziko osteoporózy.
2. Jesť potraviny bohaté na vitamín D a vápnik.
Skvelým zdrojom vitamínu D je aj obyčajný pobyt na slnku, a to bez použitia opaľovacích prostriedkov. Ak sa chceme vyhnúť iným komplikáciám (napríklad rakovine kože), mali by sme sa však slnku bez ochrany vystaviť iba krátky čas – a nie počas pravého poludnia. Stačí 10 minút na slnku pred alebo popoludní. Menšie množstvo vitamínu D sa dá získať zo stravy – napríklad z vaječného žĺtka alebo niektorých rýb (napríklad treščej pečene). Vápnik a vitamín D si môžeme dodať aj vo forme výživových doplnkov. Odborníci upozorňujú, že dlhodobý nedostatok vitamínu D nielen zvyšuje riziko osteoporózy, ale aj iných ochorení. Niektoré štúdie napríklad ukázali, že vitamín D pôsobí ako efektívny imunomodulátor – zvyšuje imunitu, znižuje riziko autoimunitných ochorení, rakoviny a cukrovky. 
3. Zachovať si optimálnu telesnú hmotnosť.
Nízka hmotnosť môže viesť k vyššiemu riziku zlomenín pri páde. Zdravá strava teda automaticky neznamená, že sa z nás majú stať chudučké modelky alebo tenkí manekýni. Najmä v staršom veku sú prirodzené krivky vlastne malou ochranou proti zlomeninám. 
4. Prestať fajčiť.
Fajčenie negatívne vplýva na schopnosť obnovovať kostné tkanivo. Navyše, skutočne je potrebné zlomiť si ruku, aby človek prestal s fajčením? 
5. Obmedziť spotrebu alkoholu.
Malé množstvo alkoholu kostiam neuškodí – a hlavne v staršom veku môže zlepšiť krvný obeh, ale bohužiaľ, toto tvrdenie používajú niektorí ľudia ako ospravedlnenie na konzumáciu takého množstva alkoholu, ktoré rozhodne zdraviu a ani kostiam neprospieva. Obmedzené množstvo alkoholu teda znamená nie viac ako dva poháre vína alebo dve malé pivá denne.

Ako sa brániť osteoporóze stravou

• Obmedzte príjem živočíšnych bielkovín – podporujú odvápnenie. 
• Obmedzte príjem fosforu (živočíšne potraviny, sýtené nápoje).
• Obmedzte príjem soli na minimum – sodík podporuje vylučovanie vápnika močom a odvápňovanie kostí. 
• Obmedzte príjem kávy, čierneho čaju a kolových nápojov – už tri šálky kávy denne spôsobujú zvýšené vylučovanie vápnika močom. 
• Jedzte viac komplexných sacharidov (strukoviny, obilniny, orechy, zelenina). 
• Jedzte viac sóje: 
• vápnik sa z nej vstrebáva lepšie ako z mlieka (tofu je výborný zdroj vápnika), 
• fytoestrogény napodobňujú účinok estrogénu a spomaľujú rozklad kostí. 
• Jedzte viac tmavozelenej a kapustovej zeleniny. 
• Jedzte viac ostatných potravín s veľkým obsahom biologicky dostupného vápnika: mandle, sezamové semeno (pomleté) a sezamová pasta tahini, vňate (pažítka, petržlen, žerucha), sušené slivky a marhule, melasa, morské riasy, púpavové listy, tofu. 
• Jedzte čerstvé a mrazené bobuľovité ovocie (ríbezle, čučoriedky, maliny, černice, jahody, ostružiny, brusnice) – obsahujú antokyanidíny, ktoré spevňujú kolagén prítomný v kostnom tkanive, a tým spomaľujú rozklad kostí.
• Obmedzte príjem cukru a sladkostí.
• Často a hojne používajte bylinky a koreniny: napríklad šalviu, rozmarín, klinčeky a tymián – obsahujú fytochemikálie, ktoré spomaľujú odvápňovanie kostí.
• Nepoužívajte antacidá s obsahom hliníka.

Osteoporóza má svoj deň

Rozšírenosť tohto ochorenia a potreba viac o ňom hovoriť viedli k tomu, že 20. október bol v roku 1996 vyhlásený za Svetový deň osteoporózy. Iniciátorom tejto aktivity bola Národná spoločnosť pre osteoporózu vo Veľkej Británii. Od roku 1997 Svetový deň osteoporózy podporuje a promuje aj Medzinárodná nadácia pre osteoporózu (International Osteoporosis Foundation – IOF). Odvtedy sa téma osteoporózy objavuje častejšie v médiách a viac sa o nej hovorí aj medzi lekármi a pacientmi. Do aktivít spojených so Svetovým dňom osteoporózy sa zapájajú aj jednotlivé národné spoločnosti pre osteoporózu. IOF každý rok vyberie určitú tému, ktorej sa v danom roku venuje zvýšená pozornosť. Napríklad v roku 1999 sa Svetový deň osteoporózy zameriaval na včasné diagnostikovanie osteoporózy, v roku 2001 vznikli publikácie zamerané na vývoj kostí u mladých ľudí. I keď sa osteoporóza považuje za ochorenie, ktoré je typickejšie pre ženy, v roku 2004 sa svetový deň zameral na zvýšenie povedomia o výskyte osteoporózy u mužov.

Pridaj komentár

Registrácia
 
 

Vyberáme zo sekcií

Biologická liečba