Ploché nohy: Ochorenie obutej spoločnosti

Zdieľaj
0
|

Nohy, najmä chodidlá, sú najviac namáhanou časťou nášho tela. Na stavbe nohy sa podieľa veľký počet kostí, väzov, krátkych i dlhých svalov, nervov a ciev. Ak je pozdĺžna a priečna klenba na chodidle správne staticky formovaná

Nohy, najmä chodidlá, sú najviac namáhanou časťou nášho tela. Na stavbe nohy sa podieľa veľký počet kostí, väzov, krátkych i dlhých svalov, nervov a ciev.

Ak je pozdĺžna a priečna klenba na chodidle správne staticky formovaná, a kopíruje nerovnosti terénu, informuje o tom centrálny nervový systém. Keď sa však statika akýmkoľvek spôsobom naruší, spôsobí nemalé, zväčša bolestivé problémy.

Štatistiky uvádzajú, že 80 až 90 percent deformácií nôh v dospelosti má svoju príčinu v rannom detstve. Lekári ešte v pôrodnici zisťujú, či dieťa má správne vyvinuté všetky časti tela, či sa nenarodilo s vývojovými chybami chodidiel, na následky ktorých by trpelo aj v dospelosti. V jednotlivých obdobiach vývoja dieťaťa však môže dôjsť k vážnym vývojovým chybám na dolných končatinách.

Nebuďte netrpezliví

Malé dieťa netreba nasilu stavať na nohy, treba rešpektovať jeho danosti. Ak sa dieťa pokúsi postaviť na nohy samo, je to v poriadku.

Stáva sa však, že niektorí rodičia sa chcú pochváliť, ako ich dieťa napreduje vo vývoji, a napriek tomu, že má málo pevné svaly a väzy, stavajú ho na nohy. Tak sa môžu vyvinúť základy chybného postavenia chodidiel.

Keď už dieťa začne chodiť, treba si všímať, či prsty nožičiek nesmerujú von alebo dovnútra. Ak áno, je to dôvod navštíviť ortopéda, ktorý stanoví liečbu.

Kontrolovať treba aj hmotnosť detí, pretože aj nadhmotnosť spôsobuje preťaženie chodidiel, ich deformáciu a vznik plochých nôh. Ľahké deformácie sa dajú liečiť a formovať vhodnou i špecifickou obuvou, ortopedickými vložkami, cvičením či bandážovaním v období vývinu, a tak zmierniť, či celkom odstrániť. Ak sú deformity väčšie, možno zvoliť vhodný operačný zákrok.

Nohy do „O“ alebo „X“

Nohy detí sa môžu zo začiatku tvarovať do „O“, neskôr do „X“, a až potom sa začnú formovať do správneho tvaru. Aj toto postavenie, a navyše nedostatok vitamínu D, môže deformovať chodidlá.

Ploché nohy môže spôsobiť aj chybný vývoj bedrových kĺbov v detstve, či nerovnaká dĺžka dolných končatín. Chodidlo sa síce prispôsobí, aby vyrovnalo dĺžku dolných končatín, no môže sa deformovať. Ploché nohy vznikajú aj v období dospievania a rýchleho rastu.

Cvičenie pomáha

Pravidelnou gymnastikou nôh a vhodnou obuvou s ortopedickými vložkami sa dá zabrániť chorobným následkom. Klenbu v správnej polohe držia nielen kosti a väzivo, ale predovšetkým svaly.

Vpredu sa klenba nôh opiera o prsty a hlavičky zápästných kostí, ktoré tvoria tzv. predný pilier nohy. Oporou pre zadný pilier je pätová kosť. Klenba je tak stavaná preto, aby bola pružná.

Pri takejto chôdzi nie je preťažený pohybový aparát. Ak je však pacient chorý, oslabený a nevládze, klenba klesá, deformuje sa.

Pri plochej nohe je chôdza ťažkopádna, unavená, bolestivá. Preto ráno, keď sa človek prebudí, aj klenba je lepšie vyformovaná, ako večer, keď je unavený po dlhom státí, ťažkej práci a pod.

Chôdza naboso je zdravá

Ploché nohy spočiatku nemusia bolieť. Následky neliečeného ochorenia v detstve sa začínajú objavovať po tridsiatom roku života.

Bolesti chodidla vznikajú najmä pri preťažení a pri dlhšom státí v nesprávnej obuvi. Ak sa pacient nelieči, klesanie klenby a bolesti sú výraznejšie v prednej časti chodidla, na ktorú sa našľapuje.

Neskôr bolesť prechádza do priehlavku, päty, dochádza k napínaniu svalov, preťaženiu a bolestivému opotrebovaniu drobných kĺbov predkolenia (nielen na chodidle, ale aj na členku) a bedrových kĺbov.

Podľa štatistík je už na základnej škole veľa detí, ktoré zo spomínaných dôvodov majú poškodené chodidlá. Nosením nevhodnej obuvi sa ochorenie plochej nohy ešte znásobuje.

Ideálne by bolo, keby sme sa každé ráno mohli prejsť naboso po orosenej tráve. Chodiť naboso je síce zdravé, ale nie po tvrdej podlahe, či betóne.

Cieľom chôdze je masírovať pokožku, dráždiť nervové zakončenia, a nútiť plochu chodidla, aby cvičila. Toto spĺňa piesok, lúka, poľná cesta s malými kamienkami. Preto by sme mali (namiesto papúč) doma nosiť zdravotné ortopedické sandále.

Ako si pomôcť

  • pravidelne cvičte jednoduchú gymnastiku,
  • ­nohy si denne masírujte (zvlášť masáž chodidiel), doprajte si osviežujúci kúpeľ,
  • choďte na špičkách,
  • prstami nôh dvíhajte drobné predmety,
  • behajte alebo prechádzajte po nerovnom, ale mäkkom teréne,
  • večer si chodidlá sprchujte striedavo studenou a teplou vodou,
  • ak v práci dlho stojíte, urobte si zopár krátkych prestávok, a nohy vyložte do vodorovnej polohy,
  • ­pri pretrvávajúcej bolesti nôh neváhajte navštíviť ortopéda.

Vedeli ste, že:

  • už na základných školách je veľa detí, ktoré majú poškodené chodidlá?
  • po siedmom roku života sa chodidlá správne vyvíjajú len štvrtine školákov?
  • následky neliečeného ochorenia v detstve sa často prejavia až po tridsiatom roku života?
  • ženy majú inak formovanú panvu ako muži, a preto by mali nosiť podpätky najviac 3 až 4 cm vysoké?
  • dlhodobá chôdza na vysokých podpätkoch výrazne mení funkciu klenby aj kolená, a časom poškodí nohy každej žene?

Tento článok vyšiel v tohtoročnom Neuro magazíne číslo 1. Ak máte záujem o celý časopis, môžete si ho objednať po kliknutí na obrázok.


Pridaj komentár

Registrácia
 
 

Vyberáme zo sekcií