Popôrodné ťažkosti: Na čo mám byť pripravená?

Zdieľaj
0
poporodne ťažkosti šestonedelie

(Zdroj foto: Shutterstock.com)

Snáď každá mama sa teší, že po pôrode sa dá znovu do poriadku, že jej telo bude čoskoro vyzerať, ako predtým.

Väčšinou to však chvíľu trvá, a môže vás prekvapiť aj zopár nepríjemností. Okrem toho, že sa musíte vyrovnávať s novými povinnosťami mamičky, mali by ste pochopiť, prečo vo vašom tele dejú niektoré zmeny.

Po pôrode – ako na hojdačke

Radosť, eufória, ale aj obavy a veľká únava. Príchod nového člena do rodiny je pre matku náročným obdobím z každého hľadiska. Chce čo najrýchlejšie dostať svoj oslabený organizmus do pôvodnej formy, na strane druhej – nadišli náročné materské povinnosti. Fyzická a psychická pohoda je pritom základom plnohodnotného vzťahu medzi matkou a dieťaťom.

Ako teda byť čo najskôr fit?

Hlavne – pomaly. Mnohé veci vyžadujú prirodzený priebeh. Netreba nič uponáhľať, netreba sa stresovať nereálnymi očakávaniami a chcieť okamžitú zmenu k lepšiemu.

Šestonedelie

Prvých šesť týždňov po pôrode. Je to obdobie, počas ktorého by sa matka mala dostať do pôvodnej formy. Šesť týždňov je však niekedy krátky čas na úplné zotavenie sa – ešte ste celkom neprivykli na materské povinnosti, najmä ak ste prvorodička, alebo ste naposledy otehotneli pred „dávnymi“ rokmi, a nie ste už najmladšia.

Navyše, každá žena je iná. Kým jedna sa dostane do formy za pár týždňov, druhej to trvá dlhšie. Neznamená to však, že je horšia mama.

Fyzické zmeny

Zmeny, ktoré nastali v tele tehotnej ženy, sa v priebehu šestonedelia pomaly vracajú do normálu. Hoja sa poranenia, ktoré vznikli počas pôrodu, pohlavné orgány sa vracajú do stavu pred otehotnením. Mliečna žľaza zahajuje svoju činnosť. Nastáva obdobie dojčenia.

Návrat menštruačného krvácania

Menštruácia sa objavuje 6 – 24 týždňov po pôrode. U dojčiacich žien prichádza menštruácia až po ukončení dojčenia, niekedy však až rokviac od pôrodu.

Nástupu ovulácie a menštruácie bráni hormón, ktorý vzniká pri dojčení – prolaktín. Menštruácia je najskôr nepravidelná, s rôznou dĺžkou trvania, neskôr sa menštruačný cyklus upraví.

poporodne problemy s vahou

Zdroj foto: Shutterstock.com

Prsia

Po pôrode sú prsia mierne uvoľnené, pretože sa v nich tvorí kolostrum – žlté husté mledzivo. Pre novorodenca je to veľmi dôležitá látka, keďže obsahuje nielen výživné látky, ale aj protilátky, ktoré ho chránia pred infekciou. K naliatiu prsníkov, pocitom bolestivosti a napätia prichádza na 2. – 5. deň po pôrode, keď sa v nich začína tvoriť mlieko.

Rozbiehanie laktácie

Základné informácie o dojčení by ste mali poznať už pred pôrodom, pretože neskôr na samoštúdium nebude čas. Nebojte sa na všetko, čo s dojčením súvisí, pýtať ešte v pôrodnici, kde dnes pôsobia skúsené laktačné poradkyne. Informovanosťou sa dá predísť poraneniam bradaviek a horúčkovým stavom (pre nedostatočné vyprázdnenie prsníkov).

Čo musíte vedieť o dojčení:

  • Kým sa rozbehne laktácia, prikladajte dieťatko na prsník cca každé 2 hodiny. Vtedy sa v prsníkoch tvorí dôležité kolostrum – tučné mlieko. Dieťa dojčite na jednom prsníku cca 8 – 10 minút, rozhodne nie dlhšie! Ak by dieťa salo po uplynutí 10 minút, preložte ho na druhý prsník, aby ste zabránili rozhryzeniu bradavky.
  • Mlieko sa začína tvoriť asi na 3. deň po pôrode. Laktácia sa začína bolestivým naliatím prsníkov.
  • V prsiach sa môže tvoriť viac mlieka, ako dokáže novorodenec spotrebovať; preto je dôležité, aby ste zvyšné mlieko z prsníkov odstriekavali alebo odsávali. Predídete tak tvrdnutiu a bolestivosti prsníkov. Prsia nikdy nenechávajte naplnené, môžu sa zapáliť!
  • Príliš napnutý a naliaty prsník môže sťažovať prisatie dieťaťa.
poporodne ťažkosti strie

Zdroj foto: Shutterstock.com

Čo robiť, aby zostali prsia vo forme?

  • Noste vhodnú podprsenku, ktorá netlačí.
  • Udržiavajte prsia v teple, predídete sťahovaniu mliekovodov.
  • Prvé 2 týždne po pôrode, si 1x denne jemne premasírujte prsia.
  • Po každom dojčení nechajte bradavky oschnúť, prípadne ich ošetrite prípravkom, ktorý dieťaťu neškodí.
  • Pokožka bradaviek pravidelným dojčením spevnie. Potom už nebude vyžadovať špeciálne zaobchádzanie.

Ovisnuté bruško

Je prirodzené, že po pôrode je okolie brucha zväčšené a povolené. Počas gravidity totiž maternica niekoľkokrát zväčší svoj objem, a potom trvá približne 6 týždňov, kým sa vráti do pôvodného stavu. Kým na konci tehotenstva váži približne 1 000 g, na konci šestonedelia nadobudne pôvodnú hmotnosť – 80 g.

Maternica sa do pôvodného stavu sťahuje aj vďaka dojčenia. Prejavuje sa to miernymi kontrakciami pri dojčení. Aj povolené brušné svalstvo potrebuje na opätovné stiahnutie niekoľko mesiacov. Pomáha cvičenie, ktoré je zacielené na problémové partie. Tukové rezervy sa strácajú počas dojčenia, alebo až niekoľko mesiacov po ukončení laktácie.

Cvičenie po pôrode:

  • začnite už od 2. dňa po pôrode,
  • vždy cvičte s prázdnym močovým mechúrom a po dojčení,
  • začnite s posilňovaním panvového svalstva,
  • nacvičujte brušné dýchanie – prospieva vylučovaniu stolice a sťahuje brušné svalstvo,
  • naťahujte rukynohy (strečing),
  • intenzívnejšie posilňujte až 2 mesiace po pôrode.
ako dlho sa sťahuje maternica po porode

Zdroj foto: Shutterstock.com

Vyššia hmotnosť

Všetky ženy počas gravidity „naberú“ kilogramy, ktoré sa však u väčšiny z nich nestratia šibnutím čarovného prútika. Hoci by ste najradšej zhodili prebytočné kilá hneď, netreba sa ponáhľať – aj tvorba mlieka potrebuje určitú energiu.

Odhaduje sa, že u dojčiacej ženy narastá denná spotreba až o 500 kalórií. Počas prvých 3 mesiacov dojčenia je v norme, ak telesná hmotnosť neklesá, naopak, mierne stúpa.

Hormonálne zmeny podporujú väčšiu chuť do jedla a organizmus dojčiacej matky si šetrí potrebnú energiu. 3. – 6. mesiac po pôrode sa hmotnosť začína upravovať. Počas dojčenia by mali mamičky konzumovať vyváženú stravu.

Pozor! Snaha o radikálne znižovanie hmotnosti môže komplikovať produkciu materského mlieka!

Panvové dno

Po pôrode sú celkom prirodzené „iné“ pocity v oblasti panvy. Po vaginálnom pôrode sa pošva vracia do (takmer) pôvodného stavu za niekoľko týždňov.

Na spevnenie pošvy sú vhodné tzv. Kegelove cviky, ktoré poznali už v 19. storočí. Ide o veľmi jednoduché, aj doma realizovateľné cvičenie, ktoré nevyžaduje ani špeciálne prístroje, ani špeciálne priestory.

Strie

Strie sa počas tehotenstva vytvárajú na bruchu, stehnách či ramenách. Najlepšia prevencia proti nim? Dostatočný pitný režim a pravidelné premasťovanie pokožky kvalitnými krémami.

Ak sa v gravidite vytvorili na namáhanej koži strie, postupne budú blednúť. Dôležitá je však starostlivosť o pokožku aj po pôrode. Kým počas gravidity bola najviac namáhaná pokožka v okolí brucha, pri dojčení vyžaduje starostlivosť pokožka pŕs.

vypadávanie vlasov po porode

Zdroj foto: Shutterstock.com

Vypadávanie vlasov

Ženy bežne strácajú 100 – 125 vlasov denne. Ak ste mali v tehotenstve vlasy hustejšielesklejšie (vďaka zvýšenej hladine estrogénov), niekoľko mesiacov po pôrode môžete zaznamenať ich zvýšené vypadávanie. Po pôrode totiž hladina estrogénu v organizme klesá, čo vlasy oslabuje.

Strata vlasov je najvýraznejšia okolo 3.4. mesiaca po pôrode, do roka sa tento stav upraví. V prípade nadmerného vypadávania vlasov sa poraďte s ošetrujúcim lekárom.

Zmena kvality pokožky

Ak sa vám počas tehotenstva zlepšila kvalita pleti, po pôrode, resp. po nástupe menštruácie, sa môže pleť vrátiť do pôvodného stavu. Pozitívne zmeny však často zostávajú trvalé. Dôležité je, aby ste si aj počas materstva našli čas na primeranú starostlivosť o pokožku. Tu sú niektoré tipy:

  • udržujte dostatočnú hygienu tváre,
  • pravidelne hydratujte pokožku krémami,
  • pite dostatok tekutín,
  • zdravo sa stravujte,
  • doprajte si pohyb na čerstvom vzduchu,
  • primerane sa opaľujte.

Psychické zmeny

Po pôrode a počas dojčenia prebiehajú v organizme hormonálne zmeny, ktoré ovplyvňujú celkové psychické prežívanie ženy. Umocňuje ich adaptácia na materstvo, zvýšená telesná námaha, neskôr únava zo starostlivosti o dieťa.

problem so stolicou po porode

Zdroj foto: Shutterstock.com

Zmeny nálad

Zmeny nálady, plačlivosť, dráždivosť, strata chuti do jedla, depresívne naladenie. To sú typické príznaky popôrodnej depresie, ktorá môže mať rôznu intenzitu.

Niektoré matky psychické ťažkosti vôbec nepociťujú, iné len v miernej forme. Bežne tieto stavy zmiznú do 1 2 týždňov po pôrode. Ak však psychická vyčerpanosť pretrváva dlhšie, napríklad 2. – 3.týždne, neváhajte vyhľadať odbornú pomoc.

Bolesti hlavy

Bolesti hlavy sú väčšinou dôsledkom zmeny hladiny hormónov. Dôležitý je odpočinok, dostatok tekutín, pokoj a prechádzky na čerstvom vzduchu.

Vyčerpanosť

V prvých dňoch sa mnoho mamičiek cíti vyčerpane, čo je prirodzené. Treba si uvedomiť, že na prvom mieste nie je uprataná domácnosť, ale bábätko. Vytvorte si denný stereotyp, ktorý vnesie do vášho života, ale aj života dieťaťa určité návyky.

Pravidelný režim vstávania aj zaspávania, dojčenia, pobyt na čerstvom vzduchu v určitú hodinu, to všetko vnáša do úzkeho vzťahu medzi matkou a dieťaťom potrebný pokoj. Nestresujte seba ani dieťa návštevami príbuzných, najmä nie v prvých týždňoch po pôrode. Ak ste cítite príliš vyčerpaná, nebojte sa požiadať o pomoc partnera alebo najbližšiu rodinu.

Spánok

Nedostatok spánku je najčastejší dôvod vyčerpanosti matiek. Na spánok treba využiť každú príležitosť. Pospite si aj cez deň, keď spí dieťa. Z nočného spánku si vytvorte pravidelný režim.

Strach, či to zvládnem

Pri obavách tohto druhu, najlepšie zafunguje myšlienka: „Keď to zvládli iné, zvládnem to aj ja!“. Nový rodinný režim vám aj tak dá zabudnúť na podobné pocity.

Ako pri dieťati rýchlo zabudnete na nie práve najpríjemnejšie pôrodné zážitky, po mesiaci-dvoch sa vám budú zdať aj prvotné obavy malicherné, niekedy dokonca smiešne. Verte, že si tým prejde väčšina čerstvých mamičiek.

kedy zmizne popôrodné bruško

Zdroj foto: Shutterstock.com

5 najlepších rád:

  1. Starajte sa len o seba a o novorodenca.
  2. Nájdite si vždy chvíľku len pre seba.
  3. Odpočívajte vždy, keď je to možné.
  4. Neváhajte požiadať o pomoc partnera, či príbuzných.
  5. Ak niečo nejde podľa vašich predstáv, neznamená to, že ste zlá mama.

Slovenský pacient konzultoval najčastejšie problémy slovenských mamičiek s PhDr. Jankou Hrabčákovou, ktorá pracuje ako asistentka na Slovenskej zdravotníckej univerzite (na Katedre pôrodnej asistencie v Bratislave). Taktiež vedie kurzy prípravy na pôrod.

Pozrite si video, ako správne vykonávať Kegelové cviky:

Pridaj komentár

Registrácia