Pri nákupe potravín Slovákov najviac zaujíma cenovka

Zdieľaj
0
|

Bratislava 4. marca (TASR) – Etikety na potravinách študuje iba pätina z kupujúcich. Často ide o vysokoškolsky vzdelaných ľudí, najčastejšie vo veku 45–54 rokov. Naopak, až štyria z desiatich Slovákov etikety na potravinách nesledujú nikdy.

Bratislava 4. marca (TASR) – Etikety na potravinách študuje iba pätina z kupujúcich. Často ide o vysokoškolsky vzdelaných ľudí, najčastejšie vo veku 45–54 rokov. Naopak, až štyria z desiatich Slovákov etikety na potravinách nesledujú nikdy. Sú medzi nimi predovšetkým nezamestnaní, dôchodcovia, ale aj študenti, spomedzi ktorých sa o zloženie potravín nezaujíma vyše 40 percent. Celkovo sa ženy zaujímajú o etikety dvakrát častejšie ako muži. Ukázal to prieskum Združenia pre zdravie a výživu.
Pri nákupe potravín Slovákov najviac zaujíma cenovka. Je to pochopiteľné, hoci najdôležitejšie informácie o potravinách sa nachádzajú celkom inde ako na farebných štítkoch so sumou v eurách. O kvalite, výživovej hodnote a zložení potraviny veľa napovie etiketa.
„Nízkym záujmom o etiketu, a teda kvalitu potraviny sa ukracujeme o hodnotnú stravu. Výrobok s nižšou cenou totiž často obsahuje aj menej základnej suroviny, kvôli ktorej potravinu kupujeme,“ upozorňuje Jana Jurkovičová zo Združenia pre zdravie a výživu. Podľa nej si na etiketách treba všímať predovšetkým informácie o zložení výrobku a tabuľku výživových hodnôt. Týka sa to napríklad mäsových výrobkov. Medzi údajmi o zložení sa okrem rôznych prísad uvádza aj to, koľko percent mäsa je v párkoch alebo koľko je ovocnej zložky v džúsoch, pričom sa vždy oplatí zvážiť pomer kvality a ceny.
Tabuľka výživových hodnôt zase uvádza obsah troch základných živín: tukov, sacharidov a bielkovín. Pri tukových výrobkoch, napríklad olejoch, margarínoch, alebo v cukrovinkách či v mliečnych výrobkoch, sa udáva pomer nasýtených a nenasýtených mastných kyselín v tuku. Platí zásada, že v našej strave by mali prevažovať nenasýtené mastné kyseliny nad nasýtenými, ktoré pri nadmernej konzumácii zvyšujú hladinu cholesterolu v krvi. Vyberať by sme si preto mali najmä výrobky s vyšším obsahom nenasýtených mastných kyselín. K zdraviu prospešným potravinám patria aj tie, ktoré obsahujú komplexné sacharidy ako škroby alebo vlákninu, a naopak, neobsahujú jednoduché cukry ani glukózový či glukózovo – fruktózový sirup.
Užitočnou pomôckou, ktorou výrobcovia v poslednom čase uľahčujú orientáciu v nutričných hodnotách, je informácia o odporúčanej dennej dávke jednotlivých živín. Vďaka nej sa spotrebiteľ dozvie, koľko percent dennej dávky skonzumuje v jednej porcii.
TASR o tom informovalo Združenie pre zdravie a výživu.

Pridaj komentár

Registrácia
 
 

Vyberáme zo sekcií

Biologická liečba