Click here! Šestonedelie a žena: Hygiena a výživa v prvých týždňoch po pôrode

Šestonedelie a žena: Hygiena a výživa v prvých týždňoch po pôrode

Zdieľaj
0
Prevencia| |
šestonedelie-význam

(Zdroj foto: AdobeStock.com)

Šestonedelie je obdobie, ktoré sa začína vypudením placenty po pôrode. V začiatkoch šestonedelia, čo trvá asi 10 dní, sa hoja rany, spôsobené pôrodom.

Potom prichádza neskoršie šestonedelie, v dĺžke cca 6 – 8 týždňov. Dochádza k fyziologickým a anatomickým zmenám, ktoré vrátia telo do stavu ako pred pôrodom.

V tomto období sa zmenšuje maternica, pošva sa vracia do pôvodného stavu, spevňujú sa brušné svaly a panvová oblasť. A samozrejme, spustí sa produkcia mlieka.

Čo znamená hnedý a žltý výtok v šestonedelí?

Vypudením placenty a plodových obalov (plodovej blany), vzniká na sliznici maternice veľkoplošná rana, podobná hlbokej odrenine. Časté sú aj poranenia v pôrodnom kanáli. Hojenie týchto rán prebieha vo viacerých etapách.

Hlavne počas prvých 2 dní je krvácanie veľmi silné. Strata krvi celkovo činí až 500 ml, pričom krvný obeh ženy je silne zaťažený. Z tohto dôvodu by mala matka opúšťať lôžko len s pomocou inej osoby, kým sa stav neupraví.

Pri pohybe alebo státí je krvácanie často návalové, preto môžu „odchádzať“ aj veľké krvné zrazeniny a zvyšky plodového obalu. Po 2 – 3 dňoch prejde krvácanie do takzvaných očistiek. Prvé dni sú očistky zafarbené na červeno.

Keď sa zdroje krvácania zahoja, očistky sa farbia do hneda. Neskôr, so stúpajúcim počtom bielych krviniek, čoraz viac žltnú, aby sa nakoniec po 4. týždni zjavili ako belavé.

Zvýšená hygiena je samozrejmosťou

Počas šestonedelia treba dodržiavať prísne hygienické opatrenia. Očistky totiž obsahujú pošvové baktérie, ktoré by sa mohli preniesť na prsné bradavky. Odtiaľ by infekcia mohla prejsť do mliečnej žľazy a vyvolať zápal.

Aj preto si treba častejšie vymieňať vložky a ihneď ich hádzať do odpadu. Po výmene vložky si ruky umyjeme mydlom. Jazvu po cisárskom reze sprchujeme teplou vodou, takisto s použitím mydla. Inak rane ponechávame dobrý prístup k vzduchu.

Výživa a stravovanie v období šestonedelia

Dojčiace matky prirodzene vyhľadávajú informácie o tom, ako sa dá podporiť tvorba materského mlieka. Lenže, výraznejšie zmeny vo výžive, hlavne „špeciálne“ výživové odporúčania, nepodporujú pohodu matky, práve naopak, znižuje to motiváciu k dojčeniu.

Energetický príjem dojčiacej matky by mal byť asi o 500 kcal vyšší, ako v tehotenstve.

Odporúča sa tzv. „výživová pyramída“:

  • Ovocie a zelenina – nevyhnutné zložky potravy.
  • Bielkoviny – ¼ z denného príjmu (alebo 20 – 50 g).
  • Zelenina – ¼ z denného príjmu (alebo 75 g).
  • Uhľohydráty – 45 – 65 % denného príjmu (alebo 210 g).

Tekutiny:

  • 1,5 – 2 litre denne (v závislosti od teploty a prostredia).
  • Ovocné šťavy: max. 2 – 3x denne (0,6 až 0,9 l).
  • Káva a kofeínové nápoje: max. 1 – 2 šálky denne.

Zvýšený príjem tekutín nemá vplyv na množstvo a kvalitu materského mlieka!

šestonedelie-strava

Zdroj foto: AdobeStock.com

Tuky a DHA (kyselina dokosahexaenová)

Počas laktácie, rovnako ako v tehotenstve, netreba meniť celkový príjem tukov. Ak vaša strava obsahuje menej ako 20 g tukov, môže to viesť k nedostatku esenciálnych mastných kyselín u dieťaťa.

Optimálny príjem omega-3 mastných kyselín je 1,3 g (The Institute of Medicine). Matka, ktoré si nedokáže zabezpečiť dostatok omega 3-mastných kyselín zo stravy, musí siahnuť po náhrade.

Dostatočný príjem nenasýtenej kyseliny dokosahexaenovej (DHA) je zase nevyhnutný pre psychomotorický vývoj dieťaťa, pre rast a vývoj mozgusietnice. Zdrojmi kyseliny dokosahexaenovej sú ryby – makrela, tuniak, žralok.

Jedzte ryby 2 – 3x týždenne (112 g na 1 porciu). Pozor však na ryby s vysokým obsahom medi! Okrem konzumácie rýb, môžete užívať rybací olej. Prospešné sú aj vlašské orechy a ľanové semienka.

Vegetariánkavegánska diéta nie je počas dojčenia problémom. Žena si však musí zabezpečiť adekvátny príjem proteínov (strukoviny, orechy, semienka, celozrnné potraviny). Vegánky musia suplementovať vitamín B 12.

Vitamíny a stopové prvky

Ak máme pestrú a vyváženú stravu, kompenzácia nie je potrebná. Zapamätajte si, že vitamíny, ktoré sú určené pre tehotné ženy, nie sú vhodné pre dojčiace ženy! Len málo vitamínov a stopových prvkov sa odporúča pridať v období dojčenia:

  • vitamín A – sladké zemiaky,
  • vitamín C – kiwi, pohár jahôd alebo ananásu,
  • vitamín D – nechajte sa vyšetriť u lekára, a ak sa potvrdí nedostatok „déčka“, budete ho užívať cca 8 týždňov,
  • vápnik – orechy, mliečne produkty, sušené ovocie,
  • jód – jodidovaná soľ, ryby,
  • chróm – brokolica, šampiňóny, sušené slivky.

Matky s alergiou na mliečne produkty (laktózovou intoleranciou) si zabezpečujú príjem Ca z nemliečnych zdrojov (tofu, figy, sardinky, losos), prípadne užívajú substitúciu.

A čo príjem železa?

Počas tehotenstva sa požiadavka na železo (Fe) zvyšuje až do 3. mesiaca. Ak je to potrebné, u dojčiacej ženy sa odporúča substitúcia železa v 3 mesačných cykloch, pretože anémia (chudokrvnosť) môže negatívne ovplyvniť tvorbu materského mlieka.

  1. Dlhodobo výlučne dojčené deti majú obvykle normálny stav železa počas prvých 6 mesiacov, bez ohľadu na príjem materského železa.
  2. Ak sú deti čiastočne dojčené, môže sa znížiť percento absorbovaného železa, čo treba nahradiť v strave.

Kde je veľa železa:

  • červené mäso,
  • vajíčka,
  • celozrnné potraviny,
  • strukoviny.

So súčasný príjmom vitamínu C sa zlepšuje vstrebávanie železa.

Pohyb a cvičenie

Mierne cvičenie v období dojčenia podporuje emocionálne zdravie, redukuje stres, zvyšuje hustotu kostí. Udržte si dobrú hmotnosť, a to bez zvyšovania kyseliny mliečnej v materskom mlieku.

Odporúča sa napr. chôdza, joga, plávanie, behanie. Naopak, veľmi namáhavé cvičenie môže zvýšiť vylučovanie kyseliny mliečnej, čo ovplyvní kvalitu a produkciu mlieka.

Dojčiace ženy často schudnú, to však nemá zjavný vplyv na produkciu mlieka. Ženy zvyčajne strácajú 0,5 1 kg mesačne, niektoré až 2 kg mesačne, no aj tak si udržiavajú objem mlieka.

Dojčiaca žena by nemala prvý mesiac po pôrode schudnúť viac ako 2 kg!

hnedý výtok šestonedelie

Zdroj foto: AdobeStock.com

Užívanie alkoholu v období dojčenia

  • Podľa niektorých štúdií – znižuje tvorbu materského mlieka.
  • Príležitostne a v malom množstve: 1 – 2x týždenne pohár vína, piva.
  • Po konzumácii štandardného pohárika (14 g etanolu) – prestávka minimálne 2 hod.
  • Pri 1 alkoholovom opojení – prestávka v dojčení (o jej dĺžke sa poraďte s odborníkom).
  • Pri chronickom alkoholizme – odstavenie od dojčenia.

Ktoré látky podporujú tvorbu materského mlieka?

V snahe zvýšiť tvorbu materského mlieka, dojčiace matky užívajú rôzne bylinky, či už vo forme čajov, alebo kapsúl. V skutočnosti nám stále chýbajú vedecké dôkazy o tom, či tieto postupy zlepšujú tvorbu materského mlieka.

Okrem toho si treba uvedomiť jeden fakt: užívanie akýchkoľvek látok nebude mať želaný efekt, pokiaľ mliečne žľazy nebudú stimulované častým satím dieťaťa na prsníku!

Senovka grécka je najčastejšie užívaná bylinka na zvýšenie tvorby materského mlieka. ABM (Academy of Breastfeeding Medicine) pritom uvádza, že reálny je skôr opačný efekt – teda nedostatok mlieka!

Odporúčania pre výživu dojčaťa

  • Výlučné dojčenie v prvých 6 mesiacoch života, ak dieťa normálne prospieva.
  • Pokračovanie v dojčení (aj po prvom roku) a postupné zavádzanie príkrmov.
  • Zdravé dojčené dieťa nepotrebuje žiadne ďalšie tekutiny, potraviny, potravinové doplnky, ani iné mlieko navyše.
  • Z hľadiska prevencie alergií u dieťaťa, neodporúčajú sa žiadne špecifické diétne opatrenia u matky.

Návštevy počas šestonedelia – áno, alebo nie?

V prvých týždňoch po narodení si dieťa vytvára úzky vzťah s matkou, či s otcom. Už v tomto období vytvárame pre dieťa akési mikroprostredie, ktoré bude základom pre jeho neskoršie sociálne vzťahy. Ak má novorodenec staršieho súrodenca, aj on je toho súčasťou.

Preto by dieťa nemalo byť odlúčené od matky/rodičov, pokiaľ sú zdraví. Počas šestonedelia sa zdržujeme predovšetkým v domácom prostredí, obmedzujeme návštevy príbuzných. Väčšina ľudí aj tak chápe, že toto nie je vhodný čas na návštevu.

šestonedelie po potrate

Zdroj foto: AdobeStock.com

Šestonedelie po potrate

Šestonedelie po potrate je pre ženu vždy smutnou a stresovou udalosťou – bez ohľadu na to, či k ukončeniu tehotenstva došlo samovoľne, alebo umelo (po zásahu lekárov). Vysvetlenie je prosté: hoci tehotenstvo trvalo len krátko, ponechalo v tele veľa hormonálnych a iných zmien.

Preto je pre ženu najdôležitejšie, aby si duševne aj fyzicky odpočinula, a až potom riešila ostatné záležitostí, ako napr. návrat do zamestnania. Pokiaľ však nedokáže prekonať životnú traumu vlastnými silami, či s pomocou blízkych, mala by navštíviť psychológa.

Keď je všetko v poriadku, na konci šestonedelia by sa mala dostaviť ďalšia menštruácia.

Čo dodržiavať v šestonedelí po potrate:

  • vyvarujte sa noseniu ťažkých bremien,
  • vypustite náročnejšie športy,
  • nekúpte sa vo verejných bazénoch,
  • odložte sexuálne aktivity do prvej menštruácie – jednak hrozí riziko infekcie, ale aj ďalšie tehotenstvo, čo je teraz nežiaduce,
  • zvýšte osobnú hygienu – najmä v oblasti rodidiel,
  • vyhnite sa parfémovaným gélom, či mydlám,
  • pri pretrvávajúcom krvácaní používajte hygienické vložky, nie tampóny – zvyšujú riziko infekcie.

Za poradenstvo pri príprave článku ďakujeme: Mgr. Galková Michaela, PhD. IBCLC, Inštitút pre podporu dojčenia, predsedníčka správnej rady, IBLCE Coordinator Slovakia, Nemšová.

Iné zdroje: primar.sme.sk, babyweb.sk.

Pridaj komentár

Registrácia
 
 

Vyberáme zo sekcií

Biologická liečba