Stravovanie diabetikov: Najlepšie potraviny pri cukrovke

Zdieľaj
0
PrevenciaPríznaky| |
stravovanie diabetikov

(Zdroj foto: Shutterstock.com)

Myšlienky o tom, čo budete jesť na raňajky, obed a večeru, vám neschádzajú z mysle.

Pochopiteľne, v živote diabetika sa strava a jej zloženie stávajú prioritou každučkého dňa.

To, čo si naložíte na tanier, totiž výrazne ovplyvňuje, ako sa bude vyvíjať vaše ochorenie. Samozrejme, ak chcete, aby ste cukrovku mali pod kontrolou a dokázali predchádzať diabetickým komplikáciám.

Podarí sa vám to až vtedy, keď zodpovednosť za svoje zdravie preberiete vy sami.

4 základné ciele diabetika:

  1. Dosahovať dlhodobo dobrú (alebo aspoň uspokojivú) diabetickú kompenzáciu.
  2. Neporušovať zásady racionálneho stravovania.
  3. Mať primeranú hmotnosť.
  4. Žiť plnohodnotne.

Zmeňte stravovacie návyky

Liečba diabetu úzko súvisí so stravovaním, preto je dôležité, aby ste zásadne zmenili doterajší spôsob života. Ak vám diagnostikovali diabetes 2. typu a lekár vám odporučil diétu, máte veľkú šancu, že dostanete hodnoty glykémie do normálu úpravou stravy, navyše sa zbavíte nadbytočných kíl. Aj v prípade, že užívate perorálne antidiabetiká, vám môže zmena stravovacích návykov priniesť plnohodnotný život.

Poraďte sa s diétnou sestrou

Odporučil vám diabetológ, aby ste schudli? Tak do toho! Verte, že po zhodení nadbytočných kilogramov sa budete cítiť lepšie. Bonusom budú omnoho lepšie výsledky glykémie, krvného tlaku či cholesterolu.

Ak neviete, ako na to, poraďte sa s lekárom, edukačnou alebo diétnou sestrou. Pomôžu vám zostaviť jedálny lístok tak, aby vás výsledný efekt uspokojil a motivoval.

Počítajte sacharidové jednotky

Ak patríte k diabetikom na inzulínovej liečbe, princípy racionálneho stravovania by ste mali mať v malíčku. Informácie o primeranom energetickom príjme, aj vzhľadom na aktuálnu hmotnosť a telesnú výšku, vám poskytne diabetologická sestra. Zároveň vás naučí počítať sacharidové jednotky (SJ), čo vám uľahčí rozhodovanie pri výbere jedál.

Zapamätajte si, že:

  • 1 SJ = 10 g sacharidov.
  • 1 SJ zvýši glykémiu cca o 2 mmol/l.

Sacharidové jednotky používajte ako orientačnú pomôcku na lepšie zvládnutie glykémií.

stravovanie diabetikov ako schudnúť pri cukrovke

Zdroj foto: Shutterstock.com

Podiel bielkovín, tukov a sacharidov

Iste viete, že energetickú hodnotu stravy tvoria tri základné živiny – bielkoviny, tuky a sacharidy. No v akom pomere by sme ich mali prijímať?

  • Bielkoviny by mali tvoriť 15 20 % energetického príjmu. Ak dokážete udržať tento podiel, znížite riziko ochorenia obličiek (nefropatie). Vhodné bielkovinové potraviny: ryby, chudé mäso, strukoviny, chleboviny, ryža, zemiaky, cestoviny a zelenina.
  • Podiel tukov by nemal prekročiť 30 % energetického príjmu, pričom by ste mali uprednostňovať rastlinné tuky pred živočíšnymi. Zabudnite na mastné mäso, margaríny, krémové koláčiky či smažené zemiakové lupienky. Ak chcete schudnúť, ich príjem obmedzte na sviatočné príležitosti.
  • Čo sa týka sacharidov, tvoria najvyšší podiel z energetického obsahu stravy, približne 50 %. Pozor však na to, aké sacharidy budete prijímať. Ideálne sú tie, ktoré obsahujú vlákninu a majú nízky glykemický index: zelenina, strukoviny a ovocie.

Vylúčte cukor

Diabetes je spojený práve so sacharidmi. To je dobrý dôvod, aby ste si túto oblasť dôkladne naštudovali. Musíte pochopiť, že aj potraviny, ktoré necítite na jazyku sladko, vám dokážu veľmi rýchlo zvýšiť glykémiu.

V prvom rade vylúčte zo svojho jedálnička sacharózu. Ak máte predsa len neodolateľnú chuť na sladké, pozorne si vyberajte. Cukor zameňte za stéviu, alebo použite neenergetické sladidlo, ktoré nemá vplyv na glykémiu.

Glykémia stúpa pomalšie

Sacharidy s vlákninou sa pomalšie premieňajú na glukózu – a glykémia po nich stúpa pomalšie. Navyše, ak uprednostníte jedlá s nízkym glykemickým indexom, udržíte si primerané glykémie počas celého dňa, a tak zabránite vzniku diabetických komplikácií.

Glykemický index znamená, ako rýchlo sa glykémia zvýši po konzumácii potravín.

stravovanie diabetikov dieta diabetický jedálniček

Zdroj foto: Shutterstock.com

Stravovanie diabetikov – jednoduché rady:

  1. Jedzte pravidelne.
  2. V prípade diabetu 1. typu dodržiavajte časový harmonogram stravovania.
  3. Naučte sa, po ktorých potravinách glykémia stúpa rýchlo, po ktorých pozvoľna a po ktorých zanedbateľne.
  4. Celodenný obsah sacharidov si rozdeľte v rámci celého dňa tak, aby dávka inzulínu bola úmerná k množstvu prijatých sacharidových jednotiek.
  5. Dbajte na príjem minerálnych látok, vitamínov a vlákniny.
  6. Vylúčte zo stravy rýchle sacharidy (cukor, sladkosti, koláče, múčne jedlá…).
  7. Zvýšte príjem zeleniny, najmä surovej, a ovocia.
  8. Obmedzte tuky, ako slaninu, mastné mäso, plnotučné mlieko, mliečne výrobky.
  9. Pri varení uprednostňujte dusenie, varenie, pečenie a grilovanie.
  10. Dodržiavajte pitný režim.
  11. Nepite alkohol.
  12. Uprednostňujte kvalitu pred kvantitou.

Aktívne športujte

Okrem spomínaných odporúčaní, zapojte do svojho každodenného života aj pravidelný pohyb. Fyzická aktivita zvyšuje účinok vlastného i zvonka podaného inzulínu:

  • zvyšuje citlivosť tkanív na inzulín,
  • zlepšuje glukózovú znášanlivosť,
  • podporuje chudnutie.

Pri dosahovaní čo najkvalitnejšieho života, myslite aj na ďalšie faktory, ktoré môžu byť spúšťačom rôznych komplikácií. Vyvarujte sa fajčeniu, alkoholu, drogám, dbajte o psychickú pohodu, nestresujte sa. Napriek diabetu, užívajte si život vo všetkých jeho podobách.

Pridaj komentár

Registrácia