Bicyklovanie a plávanie: Ako byť fit a netrpieť?

Zdieľaj
0
Prevencia| jam |
bicyklovanie-zdravie

(Zdroj foto: Shutterstock.com)

Hovorí sa, že v zdravom tele je zdravý duch. A tiež sa hovorí, že aktívnym športom sa človek prepracuje k trvalej invalidite.

Ktoré tvrdenie je pravdivé?

Časy, keď Slováci „športovali“ hlavne pred televíznou obrazovkou, sú dávno preč.

Teraz doslova sršíme aktivitou, a je ťažké určiť, či je populárnejšie bicyklovanie, plávanie, beh, tenis, futbal, alebo trápenie tela (s tým najlepším úmyslom) v posilňovni.

Malo by to znamenať, že sme zdraví ako rybičky. Niekde sa však asi stala chyba, pretože ordinácie ortopédov sa plnia pacientmi, ktorí trpia deformáciami zo športu.

„Je to smutné, ale je to tak,“ pritakáva MUDr. Tomáš Jakubík z prvej špecializovanej nemocnice v odbore ortopédia, Clinica Orthopedica.

„Kým mladý organizmus je schopný zvládať a vyrovnávať sa aj s väčšou záťažou, než na akú je prirodzene stavaný, v prípade neprimeranej záťaže zo športu sa okolo tridsiatky začnú objavovať problémy – zranenia, deformácie, výrastky…“

Majú ich tí, ktorí športujú od detstva či ranej mladosti, aj tí, ktorí sa na šport vrhli neskôr, lebo je to „in“, je to moderné, je to dobré pre telo.

Dlhoroční športovci potrebujú podávať čoraz väčšie výkony, aby sa u nich po športovej aktivite dostavil pocit spokojnosti. Jednoducho si na vyššiu hladinu opojných endorfínov už zvykli. A tí druhí neraz nevedia, ako šport robiť správne, vynechávajú rozcvičky, zanedbávajú strečing, len sa na šport vrhnú – v domnienke, ako veľa robia pre svoje zdravie, aj keď im telo – bolesťou – oznamuje niečo iné.

behanie-a-posilnovanie

Zdroj foto: Shutterstock.com

Behám, beháš, beháme – je to zdravé?

„Každý organizmus má iné danosti a je naozaj rozumné, vedieť správne odhadnúť svoje sily. Pomalé a postupné posúvanie latky vlastných síl je možno v poriadku, ale akékoľvek prepínanie, sa skôr alebo neskôr prejaví na zdraví,“ upozorňuje ortopéd.

Práve dnes taký populárny beh je podľa MUDr. Jakubíka jeden z najmenej zdravých spôsobov športovania.

„Behanie na asfalte nám na kliniku, keď to tak poviem, doslova dodáva pacientov. Ľudia si neuvedomujú, že pri behu na tvrdom povrchu je každý jeden krok úderom pre kĺb. A potom sa čudujú, že ich bolia kolená, pod kolenom, členky… Pritom je to prirodzená odpoveď organizmu na neprimeranú záťaž. Na odstránenie dôsledkov vo finále často nestačí len konzervatívna liečba, ale je potrebný operačný zákrok.“

Šport – áno, ale radšej bicyklovanie a plávanie

Aby nevznikol mylný dojem, že doktor Jakubík je proti športovaniu, nie je to tak. Naopak, je presvedčený, že šport je dôležitý.

Je však odporca zbytočného „prepínania“ síl. Nielen pri behu.

„Určite už každý, kto bol aspoň raz v posilňovni, videl, ako sa mladí chlapci snažia vybudovať si poriadne svaly. Aj tí, ktorým to jednoducho nie je dané. V mladom veku z toho možno majú svalovú horúčku, možno ich aj niečo pobolieva, ale deformácia zo športu sa môže prejaviť až o niekoľko rokov,“ upozorňuje lekár z Clinica Orthopedica.

plavanie-chudnutie

Zdroj foto: Shutterstock.com

Podľa špecialistov z tejto kliniky, kde denne riešia dôsledky neprimeranej športovej záťaže, si treba vybrať šport, ktorý pomáha budovať kondíciu, pretože to je dobré pre kardiovaskulárny systém, a zároveň taký, ktorý do rozumnej miery posilňuje svalstvo, čo je zas dobré pre kostrový systém.

„Ako ideálna sa javí kombinácia bicyklovania a plávania,“ radí MUDr. Jakubík. „Nielen behaním, ale aj na bicykli sa dá krásne budovať kondícia. Bicyklovanie je však z pohľadu záťaže pre svaly a kĺby mnohonásobne zdravšie. Plávanie – asi ako jediný šport – nespôsobuje žiadne deformácie, preto by malo byť doplnkovým športom k akejkoľvek inej aktivite. Jediné, čo môže po plávaní pri nesprávnej technike bolieť, je krk, ale ten je iba stuhnutý, a to sa dá vyriešiť ľahko. No a keď už chce niekto behať, tak nech si vyberá terény, podobné futbalovému trávniku – teda mäkké. Inak je takmer isté, že skôr či neskôr skončí u ortopéda,“ uzatvára T. Jakubík.

Už len dodajme, že napr. bicyklovanie sa dá robiť aj v rámci celej rodiny. A nepotrebujete najdrahšie bicykle, aby ste spolu strávili príjemný deň. Stačí, keď si vyberiete trasu, ktorú zvládne každý člen rodiny, aj malé dieťa.

Navyše, v niektorých oblastiach Slovenska sú už k dispozícii zaujímavé cyklotrasy, určené výlučne na bicyklovanie (či kolieskové korčuľovanie), kde vám nehrozia žiadne incidenty s motorovými vozidlami. Trasy obvykle vedú cez rovinatú krajinu, sú dobre udržiavané, nemožno na nich zablúdiť.

Ponúkame vám zoznam cyklotrás na Slovensku, aj s podrobnými mapami: http://cyklisticke.trasy.sk/.

bicyklovanie-svaly

Zdroj foto: Shutterstock.com

Zdroj: Clinica Orthopedica

Pridaj komentár

Registrácia