Zinok: Pár miligramov pre zdravie

Zdieľaj
0
|

Často sa hovorí o význame dostatku vitamínov či minerálov, avšak menej pozornosti sa venuje stopovým prvkom. Potrebujeme ich síce v minimálnych až zdanlivo zanedbateľných množstvách, pre zdravie sú však nenahraditeľné.

Často sa hovorí o význame dostatku vitamínov či minerálov, avšak menej pozornosti sa venuje stopovým prvkom.

Potrebujeme ich síce v minimálnych až zdanlivo zanedbateľných množstvách, pre zdravie sú však nenahraditeľné. Takým prvkom je aj zinok.

Najviac je koncentrovaný v koži, kostiach, svaloch, u mužov v prostate. V organizme má dôležitú úlohu, hoci ho denne nepotrebujeme veľa, v priemere okolo 20 mg. Veľkosť optimálnej dennej dávky sa však môže líšiť v závislosti od individuálnych potrieb konkrétneho človeka, jeho veku, spôsobu života a aktuálneho zdravotného stavu. Napríklad dojčatám stačí 3,5 mg, deťom 10 mg, dospievajúci potrebujú denne 15 mg zinku a tehotné ženy zhruba 30 mg.

Tehotné ženy potrebujú zinku viac, pretože aktívne preniká placentou, a jeho deficit môže viesť k závažným komplikáciám: k zastaveniu rastu plodu, poruche činnosti rodidiel, a dokonca až k potratu. U dievčat aj chlapcov je zinok dôležitý aj pre zdravý vývoj a fungovanie reprodukčnej sústavy.

 

 

Pre mozog, aj pri chrípke

Procesov, na ktorých sa zinok v organizme podieľa a ktorých je nevyhnutnou súčasťou, je široké spektrum. Dôležitý je pre optimálny metabolizmus cukrov, pre tvorbu inzulínu, a tvorí súčasť viac ako 200 enzýmov a koenzýmov. Podieľa sa na tvorbe a metabolizovaní bielkovín, na transporte CO2, syntéze nukleových kyselín DNA a RNA a hemoglobínu.

Dôležitý je aj v procese delenia buniek, ich raste a regenerácii. Podporuje aj rast kostí a dobré fungovanie zraku. Je aj silným antioxidantom, spomaľuje proces starnutia. Podporuje rast nervov, a pri poškodení sa podieľa na obnove ich štruktúry.

.>> Čítajte u nás: Počúvate svoju pečeň?

Zinok je dôležitý aj pre činnosť mozgu. Chráni pečeň, obličky pred toxickými látkami. Dôležitú rolu zohráva v správnom fungovaní imunitného systému, a spolu s ďalším významným antioxidantom, vitamínom C, účinne pomáha pri vírusových infekciách.

Zaujímavá je jeho súvislosť s alkoholom: primálo zinku zvyšuje predispozíciu k alkoholizmu, pretože zinok je súčasťou enzýmu, ktorý sa podieľa na štiepení alkoholu a vylučovania metabolitov tohto procesu. Na druhej strane, nadbytok alkoholu spôsobuje deficit zinku v organizme.

 

Potrebuje ho aj koža

O význame zinku a dôsledkoch jeho deficitu v organizme vedia svoje aj dermatológovia. Tento prvok má priamy vplyv na vytváranie kolagénových vlákien, ktoré zodpovedajú za elastickosť kože. Ak máme zinku nedostatok, prejaví sa to vypadávaním vlasov, uhrovitosťou kože, objaviť sa môžu alergické dermatitídy, ale aj iné kožné ochorenia.

Zinok má významné miesto a uplatnenie v niektorých terapeutických postupoch v dermatológii, pretože významne podporuje hojenie vredov, rán a urýchľuje proces epitelizácie – konečnej fázy hojenia rany. Obsahujú ho napríklad rôzne masti, krémy, pasty, zásypy alebo obklady, ktoré sa aplikujú priamo na kožu. Najčastejšími indikáciami pre liečbu zinkom je vypadávanie vlasov – či už ohraničené alebo difúzne, uhrovitosť (akné), zvýšený mazotok (seborea) a pomalé hojenie rán.

Hoci existuje viac potravinových doplnkov s rôznym obsahom zinku, v medicínskej praxi sa prednostne používajú prípravky registrované ako lieky, lebo garantujú deklarovaný obsah, stabilitu a účinnosť definovanú aj liečebnou dávkou. U nás je takou zatiaľ jediná dostupná organická soľ zinku vo forme zinok-orotátu.

 

 

Ani málo, ani veľa

Ako vo všetkom, aj v prípade zinku platí – všetkého veľa škodí. Už starovekí lekári vedeli, že každá látka môže byť v závislosti od použitého množstva liekom, ale aj jedom. A platí to aj o zinku. Ak ho telu dodáme priveľa, môže narúšať vstrebávanie medi a železa, takže týchto prvkov potom bude v organizme nedostatok.

Zinok si bežne môžeme dopĺňať stravou. Veľa je ho v ustriciach, tekvicových semenách (asi 2 polievkové lyžice zabezpečia odporúčanú dennú dávku pre dospelého človeka), alebo slnečnicových semenách, ale aj v cereáliách, maku, pečeni, hubách, rybách, hovädzom mäse, mliečnych výrobkoch, v nelúpanej ryži (lúpaná v porovnaní s nelúpanou obsahuje len asi pätinu zinku), brokolici, kukurici, sušených figách a pod.

Problémom však zostáva biologická dostupnosť zinku, pretože organické rastlinné kyseliny (fytáty) často tvoria s minerálmi a kovmi nerozpustné a nevstrebateľné soli. Preto vznikajú reálne situácie, keď musíme siahnuť po tabletkách.

 

Zdroje:

http://www.zdravie.sk/clanok/40598/zinok-zn-zincum

Fadrhoncová Anna: Farmakoterapie kožních nemocí

http://www.tiansi.sk/?p=tiens_biozinok_zinok_zinc_capsules

www.adcc.sk

Jarmila Mandžuková: Liečivá sila vitamínov a minerálov

Pridaj komentár

Registrácia
 
 

Vyberáme zo sekcií

Biologická liečba