Bezpečné opaľovanie neexistuje – slnku sa v lete skôr vyhýbajte

Zdieľaj
1
Prevencia| |
bezpečné-opaľovanie

(Zdroj foto: AdobeStock.com)

Prvé tridsiatky sú pre nás signálom, aby sme si vyšli k vode a „nachytali“ bronz. Leto si totiž automaticky spájame s opálenou pokožkou.

Iste, slnečné žiarenie má svoje pozitíva. Málokto si však uvedomuje tie tienisté stránky. Poctivejší dermatológ vám prezradí, že opaľovanie je škodlivá zábava.

Každé vystavenie sa silnému slnku je dnes rizikové. Najmä v lete bezpečné opaľovanie neeexistuje. Nerozumné opaľovanie vedie k zvýšenej pigmentácii, aj rýchlejšiemu starnutiu kože.

Častý pobyt na slnku môže dokonca zapríčiniť vážne zdravotné komplikácie. Nie nadarmo majú v južanských krajinách dlhú siestu a obyvatelia takmer nevychádzajú von.

Verte, že Gréci, Španieli alebo Taliani majú s prudkým slnkom oveľa väčšie skúsenosti ako my. A vtipy o bledých Stredoeurópanoch, ktorí sa na obed „opekajú“, vznikajú pekne v chládku.

Opálenie = poškodenie

Kožní lekári nás každoročne varujú pred nebezpečnými slnečnými lúčmi, radia nám, kedy sa im úplne vyhnúť. Staré známe rizikové časy, od 11.00 – 15.00 hod., počas ktorých by sme v lete mali zostať v tieni, už pozná hádam každý.

Niektorí odborníci však tvrdia, že ani hodiny pred a po nie sú celkom bezpečné. Pokiaľ chceme alebo musíme byť na slnku, aj v týchto hodinách by sme sa mali natierať opaľovacím krémom s dostatočne silným UV faktorom.

Každá zmena farby pokožky, je totiž jej poškodením. Navyše, ultrafialové žiarenie si nás nájde aj pod slnečníkom. Ani mraky nie sú dostatočným „tieňom“. Ak ste to nevedeli, tak oblačnosť môže UV žiarenie ešte zosilniť.

Svoje deti chráňme ešte viac

Silné slnečné lúče najčastejšie uškodia deťom. Tie sa dokážu celé hodiny hrať na piesku, či vo vode, ale podráždenie pokožky nevnímajú. Ľahko tak dôjde k spáleniu, čo si detské telo, žiaľ, zapamätá.

Až približne 80 % celoživotnej dávky slnečných lúčov prijímame vo veku do 15 rokov. Potom už trávime viac času v školách a kanceláriách.

Ochranu pred slnkom v detstve nepodceňujme. U malých detí sa opaľovanie vôbec neodporúča, pretože oveľa ťažšie znášajú prejavy spálenia. Ľahko u nich dochádza aj k dehydratácii, či horúčkam.

Podobne to platí aj u starších ľudí. Akékoľvek spáleniny, či dehydratáciu znášajú omnoho horšie. Navyše zabúdajú piť, čo majú trochu spoločné s deťmi.

ako-sa-bezpečne-opaľovať

Zdroj foto: AdobeStock.com

Vhodné oblečenie? Samozrejme, že nie je bledé

V lete sa radi obliekame do svetlých farieb a priedušných materiálov, no oboje je nesprávne. V ochrane proti slnku zaberá presný opak – čím tmavšie oblečenie, tým sme viac chránení.

V najlepšom prípade si vyberieme čierne ošatenie s husto tkanými vláknami. V tom najhoršom – biele tričko zo syntetického materiálu.

Vhodný odev nás môže naozaj ochrániť pred slnečnými lúčmi. Napríklad v Austrálii zo zákona uvádzajú ochranný faktor oblečenia. Biele syntetické tričko má faktor 2, biele bavlnené 8, a rifľovina až 1 500.

Mýty a fakty o opaľovaní

O opaľovaní koluje množstvo faktov, ale aj dezinformácií. Viete, ktoré sú pravdivé a ktoré nie? Vybrali sme pre vás 9 najčastejších.

1. Dá sa vybudovať proti spáleninám určitá imunita?

Áno, pravidelnejší kontakt s UVB žiarením vytvára hrubšiu pokožku. Práve na konci leta mávame hrubšiu pokožku. Najrýchlejšie sa spáli koža, ktorá bola počas roka minimálne vystavená slnku.

2. Existujú prípravky, ktoré udržia bronzovú pokožku aj po lete?

Na trhu nájdeme viacero takýchto prípravkov, o ich účinnosti sa však dá pochybovať. Niektorí ľudia sa spoliehajú na betakarotén. Ten však spôsobuje zožltnutie pokožky, bez ohľadu na to, či ste sa predtým opaľovali, alebo nie.

bezpečné-opaľovacie-krémy

Zdroj foto: AdobeStock.com

3. Majú význam krémy po opaľovaní?

Tieto krémy sú často podceňované, pritom majú veľký význam. Čím skôr si ich po opaľovaní aplikujete, tým lepšie. Do krémov po opaľovaní sa totiž pridávajú tie isté látky, ako do ochranných krémov („opaľovacích“). A ktoré sú to látky?

Hlavne antioxidanty, prípadne ďalšie látky, ktoré sa podieľajú na ochrane bunkovej DNA. Treba si uvedomiť, že UV žiarenie doslova „zabíja“ bunky pokožky. Tie, čo prežijú, môžu mať zas poškodenú DNA.

4. Mám tetovanie. Musím venovať tejto časti pokožky zvýšenú pozornosť?

Nie, pred slnkom nás chráni neporušená pokožka. Štruktúra kože nie je tetovaním nijako zmenená. Samozrejme, ak sme pred pár dňami nadobudli nový „obrázok“, nejdeme si ho opaľovať.

5. Je pravdou, že ak už sme opálení, nemusíme sa natierať?

Nie. Niektorí ľudia si myslia, že trocha opálenia im poskytuje ochranu pred spálením. Ale – neexistuje nič také ako zdravé opálenie. Tá trocha pigmentu, ktorú vaša pokožka získa, môže predstavovať ochranný faktor 3 alebo 4. A to je nič.

6. Musím sa natierať aj pod slnečníkom?

Áno. Nedávna štúdia ukázala, že vysoký ochranný faktor predstavuje lepšiu ochranu pred UV žiarením, než sedenie pod dáždnikom. Až 78 % ľudí, ktorí sa spoliehajú len na tieň slnečníka, sa spáli, a to v porovnaní s 25 % ľudí, ktorí sa natreli opaľovacím krémom.

Nič neposkytuje absolútnu ochranu, no nespoliehajte sa len na slnečník. Slnko sa odráža od piesku, vody, ale aj od chodníka a trávy.

Rovnako vás neochráni šiltovka. Tá pomôže, len aby ste nemuseli žmúriť oči. Ale neochráni vaše lícabradu. Na to by ste potrebovali naozaj veľký klobúk.

7. Musím používať krémy s vysokým faktorom?

Áno. Podľa odborníkov, nikto nepoužíva toľko krému, aby dosiahol úroveň ochrany, ako je uvádzaná na fľaštičkách. Tenká vrstva faktoru 30 môže predstavovať reálny faktor 7.

Preto siahajte po faktore 50, ten je ideálny. Poskytnete pokožke silnejšiu ochranu, hlavne ak neobľubujete hustú vrstvu krému.

8. Je opaľovanie v soláriách zdraviu škodlivé?

Áno. V soláriách sme vystavení tzv. UVA žiareniu, ktoré rýchlo „zafarbí“ pokožku, ale tiež rýchlo vyprovokuje rakovinu. V súčasnosti je významný nárast melanómu kože najmä medzi ženami do 30 rokov.

Výskumy dermatológov preukázali, že osoby, ktoré veľmi často používajú soláriá, majú 2,5-3-krát väčšiu pravdepodobnosť vzniku rakoviny kože. Aj z tohto dôvodu chce Ministerstvo zdravotníctva SR urobiť zmeny v legislatíve a povoliť návštevu solária až od 18 rokov. Zákon by mal byť účinný od januára budúceho roku.

Navyše, v soláriu si nevybudujete väčšiu odolnosť voči slnečným lúčom. Je to len ďalší mýtus, že pokiaľ pred letom chodíte do solária, neskôr na pláži znáša vaša pokožka slnečné lúče lepšie.

9. Dá sa opáliť cez okno?

Áno. Sklo síce UV žiarenie čiastočne obmedzuje, ale kompletne ho neblokuje. Aj cez okno sa preto môžete nepríjemne spáliť. Kamionisti by o tom vedeli rozprávať.

Na leto sa pripravte aj zvnútra

  • Do svojho jedálnička zaraďte veľa antioxidantov, vitamínovbetakaroténu, ideálne v čerstvom ovocí a zelenine, prípadne v potravinových doplnkoch. Získate tým dostatočnú ochranu voči voľným radikálom, ktoré sa tvoria pri nadmernom slnení.
  • Dlhotrvajúce opálenie podporujú potraviny bohaté na vitamín E. Ten sa nachádza napr. v orieškoch, semienkach marhúľ, broskýň, jabĺk, či v melóne. Vitamín E je dôležitý pre udržanie žiarivej pokožky, zbavuje ju nezdravých buniek, chráni pred voľnými radikálmi.
  • Karotén získate z mrkvy, manga, špenátu či brokolice. Pamätajte si, že telo ho absorbuje iba v kombinácii s tukom, napr. kvalitným olivovým olejom.
  • Pred opaľovaním si urobte píling. Zbavíte kožu odumretých buniek, vďaka čomu bude vyzerať zdravšie, a aj opálenie vydrží dlhšie. Ak si chcete opálenie udržať čo najdlhšie, vyhýbajte sa horúcim kúpeľom a saunám.
  • Pri sprchovaní používajte vlažnú vodu. Horúca voda vyťahuje z buniek vlhkosť a vysúša pokožku. To vedie k rýchlejšiemu blednutiu a odlupovaniu opálenej kože.
  • Pod vodou netrávte dlhé minúty, pretože tým pokožku zbavujete prirodzenej bariéry. Takto sa skôr vysuší a nadobudnutý bronz stratí už za pár dní po opaľovaní.
One Response to "Bezpečné opaľovanie neexistuje – slnku sa v lete skôr vyhýbajte"

Pridaj komentár

Registrácia
 
 

Vyberáme zo sekcií