Click here! Domáca karanténa: Čo robiť, keď nechodíme do práce a deti do školy?

Domáca karanténa: Čo robiť, keď nechodíme do práce a naše deti do školy?

Zdieľaj
0
Blog| |
domáca-karanténa-koronavírus

(Zdroj foto: AdobeStock.com)

Na Slovensku aktuálne platia mimoriadne nariadenia vlády ohľadom koronavírusu.

Karanténne opatrenia sa týkajú chorých aj zdravých, aby sa zamedzilo šíreniu nákazy.

Väčšina z nás nechodí do práce, kto môže, pracuje z domu.

Naše deti nechodia do škôlky, ani do školy, vzdelávajú sa digitálne.

Takmer všetkým sa zdá, že tieto dni utekajú akosi pomaly.

Čím sa vlastne zaoberáme, keď sme stále doma?

Ako rozumne využiť tento „darovaný“  čas?

Čo môžeme robiť, aby sme sa zabavili?

Nemusíme sa nikam ponáhľať, ale…

Počas zrýchleného pracovného týždňa obvykle nemáme čas na činnosti, ktoré nás najviac bavia. Od pondelka do piatka stojíme v zápchach, vyberáme deti zo škôl, vodíme ich na krúžky, a nakoniec musíme ešte nakúpiť.

Väčšina z týchto povinností nám teraz „odpadla“, to však neznamená, že vieme, čomu venovať hlavnú pozornosť. Tým, ktorí nemôžu pracovať z domu, už začal voľný čas aj prekážať.

Ako si v týchto dňoch zachovať duševné zdravie?

Čo môžeme urobiť pre svoje telo?

Môže mať domáca karanténa aj nejaké pozitíva?

Bez režimu to nepôjde

Naša psychika funguje tak, že potrebujeme mať vo veciach systém a poriadok. Napríklad chceme vedieť, kedy, čo a ako dlho bude trvať. To dáva našim bežným dňom určitú štruktúru.

Kým sú naše každodenné činnosti predvídateľné, cítime istotu a bezpečie. Momentálne sme však v situácii, keď nič neprebieha tak, ako sme si zvykli. A väčšina ľudí s tým má problémy.

Ako máme tráviť celé dni doma?!

Ešte vo februári alebo začiatkom marca sme používali vetu typu: „Nestíham, nemám na to čas.“ Bolo úplne jedno, či išlo o dokončenie pracovnej úlohy, dohodnuté stretnutie s priateľmi, alebo o vybavenie nejakých záležitostí, ktoré sa nám akosi nechcelo riešiť.

A zrazu máme času habadej. Dokonca je ho toľko, že ani nevieme, čo s ním. Ako ho teda využiť? Môžeme začať s tým, že si urobíme poriadok vo svojich veciach.

Pretrieďte šatník, urobíte dobrý skutok

Uložte do jedného vreca všetko, čo ste posledný rok nenosili, alebo do čoho sa už nezmestíte. Určite narazíte na veci, ktoré ste si kúpili nepremyslene, pod vplyvom silných emócií. Po skončení karantény šatstvo doručte tým, ktorí ho najviac potrebujú.

domáca-karanténa-ako-tráviť-čas

Zdroj foto: AdobeStock.com

Prerieďte aj hračky, s ktorými sa vaše dieťa už nehráva

Spolu so šatstvom môžeme vytriediť aj detské hračky. Samozrejme, mali by sme to robiť s deťmi. Pýtajme sa ich, s ktorými hračkami sa už nehrávajú (a možno práve teraz sa s nimi na niekoľko hodín zabavia!), zisťujme, ktoré hračky sú pokazené alebo ktorým chýbajú nejaké dieliky. Z tých posledných môžeme vyrábať malé umelecké diela.

Špajza je málokedy uprataná

Špajza je miestnosť, v ktorej sa kedykoľvek nakopia potraviny a koreniny, či iné predmety každodennej potreby. Na úvod môžeme skontrolovať dátumy spotreby, potom zoraďme zaváraniny podľa určitého systému.

Môžeme si vyrobiť aj nálepky na fľašiach, kde obsah nie je na prvý pohľad jasný. Nakoniec utrime prach a dezinfikujme poličky.

Poriadok v pracovných veciach

Obsah pracovného stola alebo súborov v počítači teraz zhodnotíme triezvejším okom. Zálohujme dáta, ktoré sú dôležité, a vymažme všetko, čo nepotrebujeme. Teraz je čas aj na preinštalovanie počítača – a takto na chvíľu zamestnáme našich mužov.

Pretrieďme si tiež papierové dokumenty v šanónoch. Napríklad tri roky staré ústrižky o zaplatení elektriny, alebo účet od topánok, ktoré sú už dávno vynosené, naozaj nebudete potrebovať.

Upracte si aj myšlienky

Napíšte na papier všetko, čo vás dlhodobo trápi. Mali by sa k vám pridať všetci členovia rodiny. Takto ľahšie spracujete rôzne nepríjemné pocity, ako strach, neistotu alebo hnev.

Na iný papier si zase vypíšte svoje sny a plány. Každý člen rodiny môže mať vlastnú nástenku. Zabavíte sa tým na niekoľko dní.

Ako si vyrobiť nástenku snov? Inšpiráciu nájdete vo videu: https://www.youtube.com/watch?v=P74MbLcooO4.

Nemusíme byť umelcami, aby sme vytvorili umelecké diela

Umenie má pozitívny vplyv na naše duševné zdravie. Lenže, väčšinou sme iba prijímateľmi umenia – sami nič netvoríme. Skúsme teraz doma vyrobiť nejaký umelecký predmet.

Nejde ani tak o to, či bude obrázok alebo náramok dobre vyzerať, ale o samotnú činnosť. Umelecká tvorba má aj ďalšie prínosy:

  • Celú svoju pozornosť zameriame na jednu vec.
  • Keď sme zahĺbení do jednej činnosti, náš mozog si oddýchne.
  • Odpútame sa od negatívnych myšlienok a mediálnych správ.
  • Pri tvorení ventilujeme „zlé“ pocity, nahrádzame ich „dobrými“.

Nedovoľme telu zlenivieť

O blahodarnom vplyve pohybu na duševné zdravie sme už počuli veľakrát. Telo však potrebuje čerstvý vzduch – preto si naplánujme krátke prechádzky, samozrejme s rúškom na tvári. Kto má balkón, je rozhodne vo výhode.

V týchto dňoch sme predsa len oddýchnutejší, takže sa nebudeme vyhovárať, že nás unavila napríklad cesta z práce. Preto môžeme cvičiť aj 7 dní v týždni, každý podľa svojich možností.

  1. Zaveďte krátku rannú rozcvičku. Deti nemusia robiť všetky cviky správne, dôležitejšie je, že sa hýbu. Tu je tip na rodinné cvičenie: https://www.youtube.com/watch?v=ZjSRsMdiU9E.
  2. Ani priaznivci fitnesscentier nemusia zúfať – mnohé cviky sa dajú vykonávať aj doma. Deti vám môžu robiť trénerov, určite ich to bude baviť.
  3. Ak ste chodili na jogu či pilates, vytvorte si podobný priestor doma.
  4. Keď chcete udržať záujem detí, pustite hudbu, skáčte a tancujte. Naučte sa tancovať cez videá na youtube.com, alebo na facebooku (napr. @podmespolutancovat.sk).
  5. Aj upratovanie, vysávanie, umývanie podlahy či vynášanie smetí, sa ráta ako cvičenie.
domáca-karanténa-rituál

Zdroj foto: AdobeStock.com

Oslavujte každý deň

Každý deň môžete mať slávnostne prestretý stôl. Pri jedle sa rozprávajte len o príjemných témach, smejte sa. Tešte sa z toho, že ste spolu! Plánujte, čo budete robiť, keď sa skončí karanténa. Plány do budúcnosti podporia váš optimizmus.

Vytvorte si rodinný rituál vďačnosti

Nemusíte byť veriaca rodina, aby ste si každý deň povedali, za čo ste vďační, alebo čo vám dnes urobilo radosť. Týmto rituálom zastavíte negatívne myšlienky a zameriate svoju pozornosť na to, čo je v živote pekné, hoci teraz prežívate náročnejšie obdobie.

Keď sa nudíte alebo vás prevalcujú negatívne pocity

Napriek tomu, že robíte všetko, čo je vo vašich silách, môže sa stať, že prídu dni, keď nebudete mať na nič chuť, alebo vás dokonca prevalcuje strach, beznádej alebo nuda. Čo robiť v takejto situácii?

Nuda je dobrá, lebo je to príležitosť

Nuda je ideálnou príležitosťou pre nové nápady. Keď myseľ nič špeciálne nerobí, prichádzajú tie najlepšie nápady. Aj mnohé technické objavy, či umelecké diela, vznikali vo chvíľach, keď vedci alebo umelci práve nepracovali, ale iba oddychovali.

Ďalšou možnosťou je, že sa mysľou navrátite do svojho detstva. Kto sa dokáže takýmto spôsobom „znížiť“ na úroveň detí, ten najbližšie týždne prekoná ľahšie.

domáca-karanténa-spoločenské-hry

Zdroj foto: AdobeStock.com

Čo vám radíme?

  • Vyskúšajte nové spoločenské hry.
  • Zoznámte deti s hrami vášho detstva.
  • Zahrajte si divadlo.
  • Hrajte na hudobných nástrojoch (ak ich máte).
  • Stavajte s deťmi bunkre.

Psychologická pomoc – kam môžeme zavolať?

Keď si nevieme dať rady, alebo máme „ponorkovú chorobu“, väčšinou pomôžu kontakty s priateľmi alebo blízkymi cez Skype alebo Messenger. Veľakrát stačí, keď nám len priznajú rovnaké problémy, a hneď sa cítime lepšie.

Kontakty cez sociálne siete a telefóny udržiavajme pravidelne, navzájom sa povzbudzujme. Keď už pociťujeme úzkosti, depresie alebo paniku, mali by sme sa obrátiť na špecialistov.

Pokiaľ sa váš psychický stav viditeľne zhoršil, alebo sa potrebujete poradiť v krízovej situácii, môžete zavolať na linku Nezábudka. Odborníci sú tu pre vás na čísle: 0800 800 566.

(Autorka je vyštudovaná psychologička a poradkyňa).

Použité zdroje:

  1. Herman, M.: Najděte si svého marťana…co jste vždycky chtěli vědět o psychologii, ale v škole vám to neřekli
  2. Csíkszentmihályi, M: Flow. Psychológia optimálneho prežívania
  3. Lerner, H. Tanec strachu. Ako prekonať negatívne emócie, ktoré nám bránia naplno rozvinúť našu osobnosť
  4. https://www.odetoch.sk/piseme-vam/ako-porozumiet-pocitom-o-com-su-emocie
  5. https://www.odetoch.sk/piseme-vam/ako-hovorit-s-detmi-o-koronaviruse-a-o-aktualnej-situacii-na-slovensku
  6. https://medium.com/@randytaran/coronavirus-7-ways-to-manage-fear
  7. https://www.facebook.com/ligazadusevnezdravie/posts/10157780185907017
  8. https://psychologiastastia.sk/

Pridaj komentár

Registrácia
 
 

Vyberáme zo sekcií

Biologická liečba