Click here! Fosfor v tele: Prečo ho potrebujeme? Kde v strave ho nájdeme?

Fosfor v tele: Prečo ho potrebujeme? Kde v strave ho nájdeme?

Zdieľaj
0
PrevenciaPríznaky| |
fosfor-v-strave

(Zdroj foto: AdobeStock.com)

Keď počujeme slovo fosfor, možno si skôr predstavíme nejaký predmet, ktorý dobre vidno v tme.

chemickým prvkom – fosforom, to však nemá veľa spoločného. „Fosforeskovať“ môžu aj veci, v ktorých fosfor nie je.

Fosfor tvorí až 1 % celkovej hmotnosti nášho tela. Tento chemický prvok sa nachádza v každej bunke, ale najviac ho máme v kostiach a v zuboch.

Čo sa stane, ak ho máme v tele priveľa?

Alebo naopak – málo?

V ktorých potravinách nájdeme fosfor?

Čo je to fosfor?

Fosfor patrí k najbežnejším chemickým látkam v našom prostredí – pravdepodobne preto ho máme aj v tele. Spomedzi minerálov máme jednoznačne najviac vápnika, no práve fosfor je na druhom mieste. A načo ho potrebujeme?

Čo robí fosfor v tele:

  • opravuje tkanivá a bunky,
  • filtruje odpadové látky,
  • stará sa o zdravie kostí, zubov, svalov, obličiek a ciev,
  • posilňuje nervový systém (nervovú komunikáciu).

V ktorých potravinách nájdeme fosfor

Našťastie, fosfor sa nachádza v bežných potravinách. Väčšina z nás ho teda získava priamo zo stravy. Len pri niektorých chorobáchstavoch telo nevie fosfor vyťažiť z jedla. Nedostatok fosforu je však pomerne zriedkavý.

Produkty s vysokým obsahom fosforu, nie je ťažké nájsť. Malá pomôcka – zvyčajne sú to tie, ktoré obsahujú aj veľa vápnika. Ak vám chýba fosfor, doprajte si najmä tieto potraviny:

  • bravčové alebo hydinové mäso,
  • treska, losos a tuniak,
  • vajíčka,
  • mlieko,
  • jogurt,
  • syry (hlavne ricotta),
  • puding,
  • fazuľa,
  • zemiaky,
  • cesnak,
  • celozrnné pečivo,
  • orechy a semená,
  • nachos,
  • pivo,
  • čokoláda.

Ak máte v strave dostatok vápnika a bielkovín, pravdepodobne máte aj dostatok fosforu.

Fosfor a vápnik pre zdravé kosti

Ak chceme mať zdravé kosti, samotný vápnik nestačí – budeme potrebovať aj fosfor. Tento prvok spolupracuje aj s vitamínmi skupiny B, pričom zohráva dôležitú úlohu pri tvorbe telesnej energie.

Čo sa týka pomeru medzi vápnikom a fosforom, platí jednoduchá rovnica: ak máme priveľa vápnika, naše telo absorbuje menej fosforu, ak máme málo vápnika, telo prijme viac fosforu.

Na to, aby telo absorbovalo dostatok fosforu, potrebuje aj vitamín D.

Ako sa prejavuje nedostatok fosforu?

Znížená hladina fosforu v tele sa nazýva hypofosfatémia. Ak je hladina fosforu v krvi príliš nízka, prejaví sa to aj navonok. Toto sú hlavné príznaky nedostatku fosforu:

  • pokles energie – zvládneme menej,
  • svalová slabosť,
  • strata chuti do jedla,
  • mravčenie okolo úst,
  • podráždenosť alebo úzkosť,
  • u detí – zlý vývoj kostí.

Nízka hladina fosforu často súvisí s alkoholizmom, cukrovkou alebo užívaním antacíd.

Vysoká hladina fosforu v krvi

Tento stav sa nazýva hyperfosfatémia. Vysoká hladina fosforu je zriedkavý stav. Deje sa to hlavne u ľudí s obličkovými problémami, či u tých, ktorí majú ťažkosti s reguláciou vápnika, horčíka, zinku alebo železa. Problematické je, že niektoré z príznakov sú podobné, ako pri nízkej hladine fosforu.

Vysoká hladina fosforu sa prejavuje:

  • bolesťou kĺbov alebo svalov,
  • svrbením alebo začervenaním očí – menej časté,
  • ťažkou ​​zápchou, hnačkou, nevoľnosťou, zvracaním – v ťažších prípadoch.

Pri nízkej, ale i vysokej hladine fosforu, musí lekár zistiť príčinu, aby vylúčil iné ochorenia. Vážny nedostatok alebo prebytok fosforu ohrozuje srdce.

fosfor-v-ľudskom-tele

Zdroj foto: AdobeStock.com

Potraviny s nízkym obsahom fosforu

Takmer všetky druhy čerstvého ovocia a čerstvej zeleniny majú málo fosforu. Tieto jedlá sú zároveň dôležitou súčasťou vyváženej stravy. K ďalším potravinám s veľmi nízkym obsahom fosforu patria:

  • pukance,
  • slané krekry,
  • kukuričné ​​lupienky,
  • chlieb.

Koľko fosforu potrebujeme?

Dospelí potrebujú menej fosforu ako deti vo veku od 9 do 18 rokov, ale viac ako deti do 8 rokov. Tu je odporúčaný denný príjem fosforu podľa veku:

  • dospelí (od 19 rokov): 700 mg,
  • deti od 9 do 18 rokov: 1 250 mg,
  • deti od 48 rokov: 500 mg,
  • deti od 1 do 3 rokov: 460 mg,
  • dojčatá (712 mesiacov): 275 mg,
  • najmenšie deti (0 6 mesiacov): 100 mg.

Tehotné a dojčiace ženy, ktoré majú do 18 rokov, potrebujú 1 250 mg fosforu denne. Ostatné mamičky len 700 mg.

Čo sú to fosfáty?

Fosfáty sú soli kyseliny fosforečnej – ide o formu fosforu. Fosfáty sa používajú v prípravkoch na čistenie riadu, v pekárskych prísadách, spracovaných syroch, ale aj vo výživových doplnkoch, ktoré môžeme užívať, ak máme nedostatok fosforu v strave.

Vplyv fosforu na obličky

Ak sú naše obličky zdravé, odstraňujú z krvi prebytočný fosfor. Ak však nefungujú správne, hladina fosforu sa zvýši, pričom niekedy sa zvýši aj hladina vápnika. Preto pacienti s vážnym ochorením obličiek potrebujú dialýzu, aby sa z tela odstránil nadbytok fosforu.

Pri vysokej hladine fosforu sa môžu vytvoriť nebezpečné usadeniny vápnika – v srdci, cievach, pľúcach a očiach.

fosfor-v-tabletkách

Zdroj foto: AdobeStock.com

Výživové doplnky a lieky

Výživové doplnky a lieky, obsahujúce fosfor, sa dajú použiť rôznymi spôsobmi. Dokázateľne pôsobia ako preháňadlá, obnovujú kostnú hmotu, pomáhajú pri infekciách močových ciest a močových kameňov, či u ľudí s pokročilou podvýživou.

Tak ako pri iných výživových doplnkoch a liečivách, aj tu zaznamenávame vedľajšie účinky. Vysokými dávkami si privodíme bolesti hlavy, nevoľnosť, závraty, zvracanie, či hnačku. Nadmerný príjem fosfátov zasa narušuje vstrebávanie vápnika, železa, horčíka a zinku.

Alergie na fosforečnany sú zriedkavé, ale ak máte typické príznaky (svrbenie, opuch, sťažené dýchanie), ihneď privolajte lekársku pomoc. Vo výnimočných prípadoch sa objaví život ohrozujúca reakcia – anafylaxia.

V prípade, že trpíte chronickým ochorením obličiek, doplnky s fosforom neužívajte! Nadbytok fosforu ovplyvňuje aj kyslosť moču. Takisto sa môže uvoľniť nediagnostikovaný obličkový kameň.

Ktoré lieky znižujú hladinu fosforu?

  • inzulín,
  • inhibítory ACE,
  • kortikosteroidy,
  • antacidá – neutralizujú kyselinu chlorovodíkovú v žalúdku (najmä pri pálení záhy),
  • antikonvulzíva – liečivá na epileptické záchvaty.

Ak užívate tieto lieky, porozprávajte sa s lekárom. Ak máte príznaky nedostatku alebo prebytku fosforu, požiadajte o krvné testy. Lekár vám pravdepodobne vyšetrí aj moč.

Zdroje:

  1. https://www.healthline.com/health/how-your-body-uses-phosphorus
  2. https://www.healthline.com/health/phosphorus-in-diet
  3. https://medlineplus.gov/ency/article/002424.htm
  4. https://www.medicalnewstoday.com/articles/325623.php
  5. https://www.msdmanuals.com/home/hormonal-and-metabolic-disorders/electrolyte-balance/overview-of-phosphate-s-role-in-the-body
  6. https://study.com/academy/lesson/what-does-phosphorus-do-for-the-body-deficiency-benefits-function.html
  7. https://www.verywellhealth.com/phosphorus-health-benefits-4589810

Pridaj komentár

Registrácia
 
 

Vyberáme zo sekcií

Biologická liečba