Kratšia noha: Kedy je možné predĺženie dolnej končatiny?

Zdieľaj
0
kratšia noha

(Zdroj: Shutterstock.com)

Nekrívam, teda nemôžem mať jednu nohu kratšiu.

Je to naozaj tak?

Prvým príznakom získanej kratšej končatiny nemusí byť zvláštna chôdza. Nikto nie je dokonalo súmerný, no pokiaľ nevydržíte dlho stáť a potrebujete stále prešľapovať, zbystrite pozornosť.

Veľa ľudí si rozdiel v dĺžke končatín všimne prvýkrát pri kúpe nového oblečenia, najmä nohavíc. Takmer 98 % prípadov vzniká funkčnou deformáciou, čo znamená, že ubrané centimetre sme nezdedili, ani sme neprekonali vážnu zlomeninu.

Poďme sa detailnejšie pozrieť na najčastejšie príčiny kratšej končatiny.

Kratšia dolná končatina

Naše kosti rastú do dĺžky cez rastové štrbiny. Tie sa zatvárajú u chlapcov okolo 18. roku života, a tým sa predlžovanie kostí ukončuje. U dievčat je to o niečo skôr – preto bývajú nižšie.

Ak sa počas rastu stretneme s komplikovanou alebo zle zahojenou zlomeninou, končatiny sa môžu vyvinúť nerovnomerne. Konečný stav ovplyvňujú aj poruchy metabolizmu, infekcie alebo zápaly.

Zdravé krásne nohy s primeranou dĺžkou nie sú zďaleka len estetickou záležitosťou. Potrebujeme ich na správnu chôdzu, či návrat krvi z dolných žíl späť do srdca. Ak máme dobrú stabilitu v členkovom kĺbe, predchádzame poruchám chrbtice a stavcov, alebo vybočenej panve.

Približne u 20 – 50 % ľudí nameriame 520 milimetrový rozdiel medzi pravou a ľavou končatinou. Tieto rozdiely (do 2 cm) vie panva ešte kompenzovať. Väčšie odchýlky už spôsobujú komplikácie, ktoré si určite všimnete. Prejavujú sa obmedzením pohybu a pridruženými bolesťami. Typickým príkladom je skolióza.

Keď si kratšiu končatinu privodíme sami

Okrem porúch, ktoré sa týkajú samotných kostí, si rôznu dĺžku nôh dokážeme „vypestovať“ aj sami. Väčšinou postačí zlá životospráva – sedavé zamestnanie, a potom aj sedenie doma, napríklad pred televízorom.

Druhý extrém, ktorý vykoná rovnako veľa zlého – neprimerané preťaženie jednej končatiny, za čo môžu hlavne namáhavé športy a koníčky. Práve zväčšenie kĺbového puzdra je najčastejšou príčinou zmeny dĺžky namáhanejšej končatiny.

Ani obyčajné prekladanie nohy cez nohu nie je zdravé. Stehenná kosť sa pri takomto sedení vysúva z bedrového kĺbu, a keď potom vstaneme, napätý sval zabraňuje ľahkému vkĺznutiu hlavice kosti späť na svoje miesto.

Meranie dĺžky končatín

Väčšinou vyhľadáme lekársku pomoc, až keď sa naše príznaky „ozvú“. A zvyčajne sa ohlásia bolesťou. Pri návšteve ortopéda, ktorý meria dĺžku nôh, nás čakajú viaceré úkony.

Na začiatku sa nás bude lekár pýtať na anamnézu – zamestnanie, voľnočasový pohyb či športové aktivity. Pred vstupom do ambulancie by sme si mali pospomínať na zranenia, ktoré sme prekonali, ak súviseli s pohybovým aparátom. Pokiaľ často nosíme ťažké veci v tej istej ruky, alebo na tej istej strane, takisto ide o dôležitú informáciu.

kratšia noha krivá panva

Zdroj: Shutterstock.com

To všetko lekára zaujíma, aby zistil, aké máme návykyzaťaženie pohybového aparátu. Potom zhodnotí držanie nášho tela – postojačky a naboso. Požiada nás aj o pár predklonovzáklonov – takto skúma, ako sa naša chrbtica dokáže rozvinúť. Už základné pozorovanie obvykle postačí, aby ortopéd zaregistroval nerovnomernosti v postavení kĺbovkončatín.

Nasleduje samotné meranie dĺžky nôh metrom. Lekár nás pravdepodobne požiada, aby sme si ľahli na vyšetrovacie lôžko. V tejto polohe zhodnotí aj takzvanú „pasívnu“ hybnosť – uchopí končatinu a vyskúša rozsah jej mobility v kĺbe.

Nemali by sme pociťovať bolesť, ohýbanie nohy trvá krátko. Ak by sme pri nejakom pohybe predsa len cítili bolesť, mali by sme to hneď oznámiť. Celé vyšetrenie trvá okolo 20 minút.

Viete, kto je podológ?

Pokiaľ sa naše problémy dajú korigovať vložkami do topánok, navštívme podológa. Ten – na rozdiel od ortopédia – nemusí byť lekárom. K pedológovi sa môžeme objednať na dohodnutý termín, a potom k nemu ďalej chodiť na individuálne cvičenia, nácvik správnej chôdze či rehabilitáciu. Poskytuje aj poradenstvo o zdravom obúvaní.

Podologické vyšetrenie prebieha tak, že nám najprv skontrolujú viditeľné odchýlky v ramenách, panvenohách. Potom sa postavíme na sklenenú dosku, pod ktorou je zrkadlo – plantoskop. Niekedy stačí prvý pohľad, niekedy si po doske treba „pochodiť“. Laserovým ukazovadlom terapeut zisťuje posuny panvychrbtice, v ľahu nám zase môže porovnať dĺžku končatín.

Niekedy absolvujeme aj digitálne snímanie tlaku na plochy našich chodidiel. Vyšetrenie spočíva v analýze tlakových pomerov na ploché nohy v miestach, kde sú vystavené najväčšiemu zaťaženiu. Odborník takto presne stanoví diagnózu a predpíše nám liečbu a vhodné zdravotnícke pomôcky. Po návšteve podológa by sme mali mať kompletné info o vrodených vadách a získaných chorobách našich nôh.

Čo robiť, keď dieťaťu chýbajú viac ako 2 centimetre

Ak je rozdiel v dĺžke pravej a ľavej nohy medzi 2 – 4 cm, lekári sú schopní zastaviť v raste zdravú končatinu a rozdiel vyrovnať. Zákrok trvá iba 15 minút. Ide o fixáciu rastovej platničky, ktorá zabezpečuje rast kostí do dĺžky.

Pokiaľ je kratšia noha poškodená, alebo iným spôsobom postihnutá, očakávajte zložitejšiu liečbu a pomalšie hojenie rán. Preto sa volí zákrok na mieste, kde sa predpokladá rýchlejšie vyzdraveniemenšie zaťaženie.

K operácii na predĺženie skrátenej končatiny možno pristúpiť iba vtedy, keď rozdiel medzi oboma chodidlami presahuje 4 cm. Existujú pomerne prísne kritéria, či sa kosť môže predlžovať alebo skracovať, čo sa posudzuje individuálne. Do úvahy sa pritom berú viaceré kritéria, ako napr. vek, predošlé zranenia, alebo v akej miere môže dieťa rehabilitovať.

kratšia dolná končatina

Zdroj: Shutterstock.com

Predĺženie dolnej končatiny – kedy áno, kedy nie?

Najdôležitejším faktorom je to, či ideme nohu len predlžovať, alebo má operácia slúžiť aj na vyrovnanie prípadných deformít. Komfortným zákrokom je vnútrodreňové predlžovanie končatiny. Ide o bezpečné predlžovanie kosti pomocou magnetu, v pohodlí domova. Vykonáva sa do 19. roku života.

Ako je to vlastne možné?

Lekár nám v celkovej anestéze – nebudeme teda nič cítiť  – najprv pretne ihlicu. Táto kosť smeruje od kolena k vonkajšej strane členku. Následne ju zafixuje a tesne pod kolenom nám do píštaly zavedie predlžovací klinec. Kosť sa na viacerých miestach jemne „dolamuje“, aby si zachovala cievne zásobenierýchlejšie sa hojila. Keď sa lekár presvedčí, že kosti sú správne stabilizované, zašijú nám všetky rany.

Týždeň po operácii si podľa pokynov prikladáme na presne určené miesto magnet – kožou prechádzajú impulzy a začína sa predlžovanie. Lekári touto metódou dokážu chýbajúce centimetre vyliečiť bez najmenšej odchýlky. Výhodou je, že týmto spôsobom vieme predĺžiť akokoľvek dlhú kosť – ramennú, stehennú, aj kosti predkolenia. Zákrok sa používa sa na korekciu rozdielu 3 – 8 cm.

Externý fixátor je ďalšou možnosťou. Jeho veľkosť závisí od dĺžky, o ktorú treba končatinu predĺžiť. Vzhľadom na to, že fixátor musíme nosiť minimálne mesiac, a niekedy až rok, nie je najpraktickejším spoločníkom.

Pri hygiene a bežných aktivitách môže zo začiatku potrápiť, no dá sa naň zvyknúť.

Jedna noha kratšia ako druhá u detí – ako k tomu dôjde?

Prečo môžu mať deti jednu nôžku kratšiu? Možností je viacero. Poruchy vývoja počas tehotenstva, či komplikácie pri pôrode. Okrem základných vrodených skratov, tento stav nastáva aj po prekonanom zápale.

Ak sa pri zápale poškodí rastová platnička, pričom stratí svoju funkciu, vznikne nám rozdiel medzi dĺžkou pravej a ľavej nožičky. Príčinu môžeme hľadať aj v zle zrastenej zlomenine, alebo pri poruchách hormonálnej činnosti, ktoré súvisia s rastom kostí.

Aký pohyb vybrať pre dieťa, ak chceme podporiť jeho zdravý rast?

Výlety do prírody sú lákavým víkendovým plánom. Pozor však dávame pri malých deťoch na dlhých turistikách. Dlhý monotónny pohyb dieťa rýchlo vyčerpá. Ani kvalitné topánky nemusia byť zárukou zdravého pohybu, ak sú pre naše ratolesti príliš ťažké, alebo tvrdé a neohybné.

Ideálny je stav, keď dieťa zaťažuje rovnomerne celé telo. Uprednostniť by sme teda mali komplexné športy – všeobecná pohybová príprava pre deti, ľahká gymnastika, plávanie či futbal, sú vhodné aktivity. Záleží len od vášho dieťaťa, čo si vyberie a obľúbi.

Netreba zabúdať, že zdravá detská nôžka potrebuje aj trocha pohybu na „voľno“. Celodenné behanie naboso po parketách mu určite neprospeje, ale krátky pobyt na trávnatej lúke (alebo po čistom piesku) je len plus. Dieťa tým aktivuje nervové zakončenia vyvíjajúcej sa nožičky, a posilní si aj drobné svalstvo, ktoré by sa v pevnej obuvi nerozvíjalo.

skrátená noha

Zdroj foto: Shutterstock.com

Kratšia noha a vhodné cviky

Na uvoľnenie chrbtice je vhodný jednoduchý cvik, na ktorý potrebujete len uterákpodložku. Pomáha aj na stuhnuté svaly. Zrolujeme uterák do valčeka, ľahneme si na chrbát a podložíme ho pod kríže, cca v oblasti pupka. Nohy máme vystreté, mierne rozkročené.

Palce na nohách spojíme. Ruky smerujú nad hlavu, sú vystreté, a ak sa nám to podarí, dlane by mali smerovať nadol – dlaňami sa dotýkame karimatky. V tejto polohe vydržme 5 minút. Ak nám to bude zo začiatku nepríjemné, skúšame vydržať čo najdlhšie a postupne sa dopracujeme k 5 minútam.

Nevhodné cviky

Príkladom môže byť stále populárnejšia yoga. Už len dlhšie sedenie v pozícii “lotosového kvetu“, čo je sed s nohami prekríženými cez seba, nám naťahuje väzy. To je síce prospešné, no práve tieto väzy nám držia pohromade bedrový kĺb. Pokiaľ sa chceme veľmi rýchlo dostať na vyšší „level“, výsledkom môže byť vyššie spomínané zväčšenie kĺbového puzdra.

Posunutá alebo krivá panva – príznaky a liečba

Telo je neuveriteľne prispôsobivé. Zmeny v rovnováhe však registruje a snaží sa ich vyrovnať. Vtedy sa môže stať, že panva sa mierne zošikmí. Organizmus si tak zaťaženie vrchnej časti tela rozdeľuje na obidve strany rovnako, aj keď máme na jednej strane o pár centimetrov kratšiu oporu.

Príznaky sa začínajú ako obyčajná bolesť chrbtice. Bolesť nesmieme podceniť, keďže patrí k typickým prejavom skoliózy. Pri vyšetrení nám urobia RTG snímku a podľa nej odporučia úpravu postoja a rehabilitačnú liečbu.

skolióza kratšia noha

Zdroj foto: Shutterstock.com

Skolióza a kratšia noha

Skolióza je vychýlenie chrbtice. Pokiaľ sa s ňou nenarodíme, spôsobia ju nesprávne pohybové návyky, asymetrická panva a zlé sedenie. Nepríde zo dňa na deň, na začiatku o nej nemusíme vôbec vedieť. Pritom už máme defermované stavce.

Neriešená skolióza nám vie poriadne znepríjemniť obľúbené činnosti. Horšie sa nám s ňou dýcha, čo znižuje aj „kondičku“. Niekedy nás na ňu upozorní až lekár. Všimne si:

  • lopatky, ktoré nie sú umiestnené vodorovne,
  • šikmú panvu,
  • zmenu v priestorovom uložení stavcov.

Čo je Dornova metóda?

Táto terapia jemne ošetruje chrbticu a kĺby. Spolu s terapeutom prejdete váš zdravotný stav, a on sa potom snaží všetko vrátiť na svoje miesto, do pôvodnej polohy. Opatrne, bez prípadného poškodenia šliach, väzov alebo svalov. Používa iba voľné prirodzené manipulácie, nič nerobí nasilu.

Dornova metóda pomáha pacientom, ktorých trápi nerovnaká dĺžka nôh, ale aj tým, ktorých problém netkvie v dĺžke kosti, ale v jej zlom uložení v mäkkom tkanive a kĺbe. Po Dornovej metóde zvyčajne nasleduje Breussova masáž, na uvoľnenie.

Dornova metóda, táto jemná manuálna metóda, je tu pre každého, kto sa chce zbaviť stereotypného, zlého držania tela. Nezáleží, koľko máte rokov, vždy ju môžete absolvovať. Veď predsa nezáleží na tom, akou nohou ráno vstaneme s postele. Hlavne, aby to bolo bez bolesti a zdravo.

Pozrite si video, ako funguje Dornova metóda:

Pridaj komentár

Registrácia