Click here! Mangán v potravinách: Stačí nám ho málo. Na čo je dobrý mangán?

Mangán v potravinách: Stačí nám ho málo. Na čo je dobrý mangán?

Zdieľaj
0
Prevencia| |
mangán-vlastnosti

(Zdroj foto: AdobeStock.com)

Mangán potrebujeme len v malom množstve, ale je pre nás nenahraditeľný.

Tento stopový minerál prispieva k mnohým telesným funkciám, ako tvorba kostí, zrážanie krvi či znižovanie zápalu.

Ľudské telo si nevie samo mangán vytvoriť, no dokáže ho uložiťkostiach, pečeni, pankrease, obličkách a mozgu.

Mangán pomerne ľahko získame zo stravy, či z výživových doplnkov.

V ktorých potravinách ho nájdeme?

Môžeme sa ním predávkovať, keď užívame doplnky?

Aké vedľajšie účinky sa objavujú?

Mangán podporuje zdravie kostí

Mangán potrebujeme pre silné a husté kosti, ale sám by na to nestačil. Mangán to dokáže to len v kombinácii s inými látkami, najmä vápnikom a vitamínom D.

Staršie štúdie síce prisúdili mangánu v tejto oblasti zásadnejšiu úlohu, keď tvrdili, že je najvýznamnejším minerálom pre kosti, ale nie je to tak. V tomto je dôležitejší je vápnik a vitamín D.

Chráni bunky pred poškodením

Mangán je bohatý na antioxidanty, pričom podporuje tvorbu antioxidačného enzýmu superoxidu dismutázy. Asi netreba pripomínať, že antioxidanty nás ochraňujú pred voľnými radikálmi, molekulami, ktoré poškodzujú, dokonca ničia bunky.

Autori štúdie z roku 2011 potvrdili zaujímavý fakt. Superoxid dismutázy vie rozložiť jeden z najnebezpečnejších voľných radikálov – superoxid. Jednoducho ho rozdrobí na menšie zložky, ktoré nie sú škodlivé.

Aktuálny výskum superoxidu dismutázy sleduje, či enzým dokáže zmieri zápalové stavy, ako psoriáza, zápal pľúc alebo zápalové ochorenia čriev. Testy na zvieratách priniesli pozitívne výsledky.

Mangán znižuje hladinu cukru v krvi

Ak trpíte cukrovkou, dostatočným príjmom mangánu si môžete znížiť hladinu cukru v krvi. Mangán pomáha pankreasu pri tvorbe inzulínu – hormónu, ktorý reguluje cukor v tele.

Neužívajte však viac mangánu, ako je odporúčané. Predtým sa ešte poraďte s lekárom alebo lekárnikom.

Mangán lieči rany

Mangán (spolu s vitamínom K) podporuje zrážanie krvi, čo je najdôležitejší moment pri hojení rán. Ak máte dostatok mangánu v tele, vaše straty krvi pri otvorených ranách budú nižšie.

Ktoré potraviny obsahujú mangán?

  • fazuľa, fazuľa námorná, fazuľa lima,
  • pekanové orechy,
  • mandle,
  • arašidy,
  • hrozienka,
  • špenát,
  • sladké zemiaky,
  • celozrnný chlieb,
  • otruby,
  • hnedá ryža,
  • instantná ovsená kaša,
  • surový ananás, ananásová šťava,
  • čierny a zelený čaj.
mangán-v-potravinách

Zdroj foto: AdobeStock.com

A čo najmenšie deti?

Dojčatá získavajú mangán z materského mlieka, teda zo stravy matky. Nedojčené z umelého mlieka (na báze sóje alebo kravského mlieka). Samozrejme, množstvá sú rôzne, preto čítajte etikety.

Aký je správny denný príjem mangánu?

Pamätajte na to, že s minerálmi sa netreba zahrávať. Väčšie dávky sú nielen zbytočné, ale v tomto prípade aj nebezpečné.

I keď neexistuje univerzálny denný príjem mangánu, odporúča sa 2,3 mg denne pre dospelých mužov a 1,8 mg denne pre dospelé ženy.

Nekupujte si sami doplnky s mangánom. Vopred sa poraďte s lekárom.

Výživové doplnky s obsahom mangánu

Kúpite si ich v každej lekárni, alebo online. Mangán sa často nachádza aj v multivitamínových doplnkoch. Ale pozor – na to, aby ste získali dostatočnú dennú dávku mangánu, zvyčajne nepotrebujete doplnky!

Vo výživových doplnkoch sa mangán skrýva pod týmito názvami:

  • síran manganatý,
  • askorbát mangánu,
  • glukonát mangánu,
  • cheláty aminokyselín mangánu.

Predávkovanie – vedľajšie účinky mangánu

Ak prijímate mangán iba zo stravy, predávkovanie je málo pravdepodobné. Pri doplnku si skontrolujte, aké množstvo mangánu obsahuje. Raďte sa vždy s lekárom alebo lekárnikom – aj preto, že mangán ovplyvňuje účinok niektorých liekov.

Nedostatok mangánu

Je veľmi zriedkavý, ale môže sa to stať. Vo všeobecnosti je omnoho pravdepodobnejší prebytok mangánu, než jeho nedostatok. Ak vám lekár zistí nedostatok mangánu, odporučí vám výživové doplnky alebo intravenózne podanie.

Príznaky nedostatku mangánu:

  • znížená tolerancia glukózy,
  • zmena metabolizmu uhľohydrátov a tukov,
  • abnormality kostry/kostí,
  • problémy s plodnosťou.

Kedy je mangán nebezpečný?

Mangán predstavuje najväčšie nebezpečenstvo, ak ho vdychujete v pracovnom prostredí. Vysokorizikové je taveniezváranie, keď sa vdýchnutý mangán dostáva priamo do mozgu. Pri dlhodobom alebo pravidelnom vdychovaní mangánu, vzniká veľmi vážny stav – manganizmus. Prejavy sa v mnohom podobajú na Parkinsonovu chorobu.

Príznaky manganizmu:

  • ťažkosti s chôdzou,
  • svalové kŕče v tvári,
  • tras,
  • podráždenosť, agresivita,
  • halucinácie,
  • znížená funkcia pľúc, kašeľ, akútna bronchitída.

Podobné príznaky sa objavujú, ak pravidelne prijímate veľké množstvá mangánu z vody alebo výživových doplnkov!

mangán-vdychovanie

Zdroj foto: AdobeStock.com

Mangán v pitnej vode

Malé množstvá mangánu často nájdeme aj v pitnej vode. Priveľa mangánu vo vode, ktorá je určená na pitie, pôsobí na organizmus toxicky. Nechajte si skontrolovať zdroj vašej pitnej vody a sledujte etikety na balenej vode.

Riziko toxickej reakcie je najvyššie u novorodencov (celkovo u detí), pacientov s ochoreniami pečene a s nedostatkom železa.

Podčiarknuté a zrátané:

  • mangán je prírodný minerál – nájdeme ho v mnohých potravinách,
  • potrebujeme ho na pevné kosti a optimálne spracovanie cukru,
  • ak sme zdraví, stačí nám mangán zo stravy,
  • výživové doplnky s mangánom užívame len na odporúčanie lekára,
  • vysoké dávky mangánu môžu byť toxické,
  • ak sme zamestnaní v prostredí, kde je riziko vdýchnutia mangánu, dodržiavame bezpečnosť pri práci,
  • ak máme podozrenie na nedostatok alebo prebytok mangánu, poradíme sa s lekárom o testoch a ďalších krokoch.

Zdroje:

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/325636.php
  2. nlm.nih.gov/pubmed/29293455
  3. od.nih.gov/factsheets/Manganese-HealthProfessional/
  4. nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5313364/

Pridaj komentár

Registrácia
 
 

Vyberáme zo sekcií