Počúvate svoju pečeň?

Zdieľaj
3
PrevenciaPríznaky| |

Pečeň je najväčší vnútorný ľudský orgán. Je uložená prevažne pod pravou klenbou bránice, v hornej časti brucha. Váži približne 1500 g, má hnedočervenenú farbu, a na dotyk je mäkká a poddajná.

pocuvate-svoju-pecen

Pečeň je najväčší vnútorný ľudský orgán. Je uložená prevažne pod pravou klenbou bránice, v hornej časti brucha. Váži približne 1500 g, má hnedočervenenú farbu, a na dotyk je mäkká a poddajná.

Obsah pečene je približne 1398 ml u žien (v rozsahu 1296 1502 ml) a 1831 ml u mužov (v rozsahu 1796 1956 ml), u oboch pohlaví v závislosti od telesnej váhy.

Krv zo žalúdka, sleziny, podžalúdkovej žľazy a tenkého i hrubého čreva sa tzv. vrátnicou dostáva do pečene. Pečeňou každú minútu pretečie 1,4 l krvi. Odtiaľ prúdi cez pečeňovú tepnu, až skončí v srdci.

Čo dokáže pečeň?

Pečeň je najväčšia žľaza v organizme. Má veľa úloh, najmä pri látkovej premene. Oprávnene je pokladaná za chemické laboratórium ľudského tela.

Všetky tri základné druhy živín cukry, bielkoviny a tuky sa po rozložení v tráviacom ústrojenstve dostávajú krvou do pečene, kde sa ďalej spracúvajú. Pečeň zneškodňuje jedovaté látky, vylučuje žlč, vytvára veľa enzýmov, ktoré sú potrebné pri chemických pochodoch v tkanivách. Podieľa sa na látkovej premene stravy na vitamíny, hormóny, elektrolyty a ďalšie látky, ktoré sú nevyhnutné pre život. Dôležitú úlohu zohráva aj pri zrážaní krvi.

„Sused“ žlčník

Pomocou riedkeho väziva sa na spodnú plochu pečene pripája žlčník. Ide o dutý orgán hruškovitého tvaru, podobný vaku, ktorý sa nachádza pod pravým pečeňovým lalokom. Je približne 8 12 centimetov dlhý, 4 5 centimetrov široký, a má obsah zhruba 50 80 ml.

Pečeňový vývod sa po krátkom priebehu spája s vývodom žlčníka, čím spoločne vytvárajú žlčovod. Žlčovod svojimi pohybmi nasáva žlč, a vstrekuje ju do dvanástorníka. Žlč je šťava zlatožltej farby, ktorá sa tvorí v pečeni. Denne jej vzniká 250 1000 ml, pričom časť sa spotrebuje pri práve prebiehajúcom trávení ­(zvyšok sa uloží v žlčníku, do zásoby).

Chorá a zle pracujúca pečeň

Ochorenia pečene si vyžadujú pozornosť, pretože sú pomerne časté, a nezriedka prebiehajú skryto, nepozorovane. Dobrým príkladom je infekčný zápal pečene (bez žltačky), pri ktorom chorý môže mať iba mierne ťažkosti. Ak chorému nevenujeme potrebnú pozornosť, resp. jeho stav sa nelieči, výsledkom môže byť trvalé poškodenie pečene, najmä pečeňová cirhóza.

Prejavy ochorenia pečene a stravovacie zlozvyky

Poruchy, či nedostatočnú činnosť pečene signalizujú bolesti. Medzi ďalšie príznaky patrí trvalá únava, podráždenosť (väčšinou je spôsobená ľahko zníženou očistnou funkciou pečene, čo laboratórne vyšetrenie rýchlo ukáže) a nespavosť (hlavne v noci, prebúdzanie o 2 hodine rannej). Tú často spôsobuje výdatná, zvlášť mäsitá večera, zjedená medzi siedmou deviatou večernou hodinou, ktorá aktivuje o šesť hodín pečeň, aby táto rozložila jedovaté splodiny metabolizmu. Pečeň to ale v spánku (pri spomalenom krvnom obehu) nedokáže, a človek sa prebudí.

Posledné jedlo dňa preto konzumujme najneskôr o 18. hodine večer!

pecen-strava

Všetko s mierou

Pritučnými potravinami pečeň nepotešíte. Ale prísne obmedzenie tukov, či vynechávanie jedál (hlavne raňajok), alebo dokonca pôsty, to všetko môže u niektorých osôb viesť k tvorbe žlčových kameňov, ktoré vyplývajú z nedostatku podnetov pre žlčník (žlčník sa nebude pravidelne sťahovať, ani nebude vylučovať optimálne množstvo žlče).

Pozor teda – ochorenia pečene môže spôsobiť i nedostatočná výživa, či hladovanie!

Ak pečeň „pracuje na polúväzok“, vedie to k nerovnováhe nielen v pečeni, ale i v mozgu a v ostatných dôležitých orgánoch. Takáto nedostatočnosť so sebou prináša oslabenie svalov, srdca, a častejšie dochádza aj k infekčným, krvným a metabolickým poruchám. Rakovina, vychádzajúca priamo z pečene, je síce veľmi zriedkavá, zato časté sú druhotné rakovinové ložiská (metastázy) v pečeni, najmä pri zhubných nádoroch orgánov brušnej dutiny.

Z toho vyplýva, že pečeň si musíme chrániť, a zbytočne ju nezaťažovať!

Ako sa prejavujú problémy s pečeňou navonok?

  • nafukovaním, bolesťami brucha, problémami pri vyprázdňovaní,
  • tlakom v pravom podrebrí (oblasť patrí pečeni aj žlčníku),
  • celkovým stuhnutím (najmä trapézových a krčných svalov),
  • skracovaním šliach,
  • opakovanými kŕčmi v oblasti brušnej steny,
  • bolesťami kolien, bedrových kĺbov a palcov na nohách,
  • problémami s vonkajšími pohlavnými orgánmi (vyrážkami, svrbením, pošvovými výtokmi   u žien a bolesťami semenníkov u mužov).

pecen-lamave-nechty

Ďalšími signálmi sú štiepené, lámavévrúbkované nechty, či zhoršené videnie (precitlivenosť, pálenie, slzenie, únava zraku, zápaly spojiviek). Ukazovateľom stavu pečene je tiež jazyk ­– jeho postranné časti, napr. viditeľné odtlačky zubov, svedčia o ľahko zníženej funkcii pečene.

U žien pečeň ovplyvňuje dĺžku a intenzitu menštruačného krvácania, pravidelnosť (či nepravidelnosť) menštruačného cyklu, a užívanie hormonálnych prípravkov (hlavne antikoncepcia) tento náš najväčší orgán tiež veľmi vyčerpáva.

Najčastejšie ochorenia pečene:

  • žltačka,
  • zápal žlčníka,
  • žlčové kamienky,
  • pečeňové škvrny,
  • stukovatenie,
  • zvýšená hladina bilirubínu (odpadová látka, ktorá vzniká pri filtrácii krvi),
  • zlyhanie pečene (zhoršenie pečeňovej činnosti, najčastejšie pri pečeňovej cirhóze a prudkom zápale pečene),
  • cirhóza a rakovina pečene.

Čo všetko pečeni škodí?

Najviac ju zaťažuje nevhodná strava, najmä živočíšna (vo väčšej miere ako rastlinná). Tuky zaťažujú pečeň rovnako ako živočíšne bielkoviny, ale ani rastlinné margaríny nie sú ideálne. Pečeň oslabujú aj toxíny (predovšetkým v živočíšnej strave), farbivá, stabilizátory, arómy, emulgátory, leštidlá, konzervanty (,tzv. „éčka“).

Alkohol a pečeň

Poškodenie alkoholom je jednou z najčastejších príčin ochorenia pečene. Alkohol metabolizuje v pečeni, pričom malé množstvo nezmeneného alkoholu sa vylučuje obličkami, pľúcami a kožou.

Množstvo skonzumovaného alkoholu s rozvojom pečeňového ochorenia väčšinou úzko súvisí. Tolerancia alkoholu je nižšia u žien.

20 g čistého alkoholu za deň u žien (200 ml vína alebo 60 ml destilátu) a 60 g u mužov (1200 ml 12° piva) môže (pri pravidelnej, dennej konzumácii) za niekoľko rokov viesť k pečeňovému poškodeniu. Samozrejme, ďalšia konzumácia alkoholu výrazne zhoršuje prognózu chorých.

Iné látky, ktoré poškodzujú pečeň

Časté je toxické poškodenie pečene. Spôsobujú ho niektoré chemické zlúčeniny, napr. tetrachlór a fosfor, či jedovaté huby (napr. muchotrávka hľuznatá). Toxicky pôsobia aj niektoré lieky, pričom môže ísť o lieky veľmi účinné a prospešné, ktoré nie je možné z liečby vylúčiť. Platí, že pri oslabenej pečeni môže i malé množstvo jedovatých látok (napr. 1 šálka kávy) vyvolať bolesti.

Pečeň ovplyvňuje aj psychiku

Obrovskou záťažou pre pečeň je stres a hnev. Chorá pečeň sa prejaví netrpezlivosťou, netoleranciou, až agresivitou človeka, ale tiež nespavosťou, plačlivosťou či depresiou. Človek s nezaťaženou pečeňou je spravidla trpezlivý, kľudný, optimistický, a má usporiadané myšlienky.

Pre pečeň a žlčník dobré potraviny

Pečeni prospievajú hlavné kyslé potraviny. Najosožnejšie sú tie, ktoré podporujú krvotvorbu, alebo majú veľa zeleného farbiva – chlorofylu:

  • mungo (fazuľové klíčky),
  • modré hrozno,
  • čučoriedky, ostružiny,
  • červená repa,
  • marhule, broskyne,
  • fazuľa (najmä zelená),
  • pšenica,
  • pór,
  • reďkovka (čistí pečeň a rozpúšťa žlčové kamene),
  • mrkva, petržlen,
  • žihľava,
  • žerucha siata,
  • medvedí cesnak,
  • celozrnné obilniny,
  • ryby – sardinky,
  • kuracie mäso.

Z liečivých bylín a korení pomáha najmä:

  • petržlen,
  • kardamón,
  • rasca,
  • ďumbier,
  • čierne korenie,
  • chren,
  • paštrnák,
  • bobkový list,
  • bazalka,
  • rozmarín,
  • mäta pieporná,
  • rumanček pravý,
  • koreň škorice.

Z vitamínov sú to antioxidačné prípravky s obsahom vitamínov C, E, beta-karoténu a selénu (bránia poškodeniu pečene voľnými kyslíkovými radikálmi).

Proti tvorbe žlčových kameňov pomáhajú:

  • orechy,
  • strukoviny,
  • olivový olej,
  • lecitín,
  • vitamín B a C.

Nevhodné potraviny a technologické postupy

Vyhýbajte sa príliš tučným potravinám, ale tuky úplne nevynechávajte (sú potrebné pri vstrebávaní vitamínov a metabolických procesoch). Tabu sú údeniny, všetky trvanlivé polotovary a konzervy.

Jedzte hlavne čerstvé potraviny, jedlo pripravujte varením a dusením. Soľte tesne pred dovarením (týmto spôsobom znížite spotrebu soli o 1/3). Vylúčte fritované a vyprážané jedlá.

Používajte klasické maslo (v primeranom množstve), slnečnicový, olivový, tekvicový či ľanový olej. Polievky „nezápražajte“, ale zahusťujte ovsenými vločkami, krúpami, v obmedzenom množstve cestovinami, či nasucho opraženou detskou krupicou.

Vyhýbajte sa kečupu, horčici, chemicky spracovaným dresingom a octu (dráždi sliznice – nahraďte ho citrónovou šťavou).

Pitný režim

Vypite najmenej 2 litre tekutín denne. Pite čistú vodu, v obmedzenom množstve minerálne vody (balené v sklených fľašiach, striedajte jednotlivé druhy). Nepite limonády (obsahujú veľa chemických látok, umelých sladidiel, farbív a konzervantov) a sýtené nápoje (oxid uhličitý nadúva a dráždi sliznice).

Mlieko pite samostatne ­– nie ako nápoj, ale ako potravinu. Jedna porcia sa rovná 1 šálke mlieka, ktorú nepijeme s jedlom, hneď po jedle, ani tesne pred ním, ako to býva zvykom.

Podporné bylinné čaje a šťavy

Dobré sú zápary z ostropestreca mariánskeho, mäty piepornej, rumančeka pravého, ľubovníka bodkovaného a repíka lekárskeho. Čaje si pripravujte čerstvé a pite ich mierne teplé.

Pečeň naštartuje aj zápar z feniklového semena (na 2 cl vody 1čajová lyžička zrniečok), či voda s citrónovou šťavou, ktorú pijeme nalačno. Tekutiny majú mať izbovú teplotu, alebo môžu byť trochu teplejšie, nie horúce, ani chladné, lebo zaťažujú sliznice.

Pečeň posilnia aj čerstvé ovocné a zeleninové šťavy, v objeme 2-2,5 dcl denne. Napr. cviklovo-mrkvová šťava (1porcia = 1cvikla + 2 až 3 mrkvy), šťava z červenej cvikly (1 dcl, zmiešať a popíjať), čučoriedková šťava, alebo šťava z čiernych ríbezlí  (1dl). Šťavy striedajte obdeň, a nemiešajte ovocie a zeleninu v jednej porcii.

Hýbte sa!

Dôležitý je aj primeraný, pravidelný telesný pohyb, minimálne 3x týždenne. Pretože keď sme na prechádzke, či mierne športujeme, pečeň „oddychuje“. Ideálna je mierne rýchla chôdza, 20 minút denne.

Iné možnosti

Správnu funkciu pečene podporí reflexná terapia (masážami reflexných bodov), aromaterapia, akupresúra, či Bachova kvetová terapia.

Ilustračné fotografie

3 Responses to "Počúvate svoju pečeň?"

Pridaj komentár

Registrácia