Strava ovplyvňuje cukrovku až na 75 percent!

Zdieľaj
0

Cukrovka (diabetes) postihuje až 5 % populácie. Ide o hormonálne ochorenie, ktoré spôsobuje zvýšenú hladinu glukózy v krvi a poruchu metabolizmu sacharidov. Medzi základné prejavy cukrovky patrí únava, smäd a časté močenie.

Cukrovka (diabetes) postihuje až 5 % populácie. Ide o hormonálne ochorenie, ktoré spôsobuje zvýšenú hladinu glukózy v krvi a poruchu metabolizmu sacharidov.

Medzi základné prejavy cukrovky patrí únava, smäd a časté močenie. Tieto prejavy sa nemusia vyskytnúť všetky naraz, a môžu sa spájať s inými ťažkosťami.

Poznáme dva základné typy cukrovky: cukrovku typu 1 a 2. Základným rozdielom je, že pri cukrovke 1. typu telo prestane vyrábať dostatok inzulínu, a pri cukrovke 2. typu telo nevyužíva inzulín správne.

No v oboch prípadoch dochádza k zvýšenej hladine glukózy v krvi, tzv. hyperglykémii, ktorá, ak ju chceme laboratórne vyhodnotiť, dosahuje pri tomto ochorení hodnoty nad 7,8 mmol/l nalačno, a v priebehu dňa nad 11,1 mmol/l.

Trápi vás cukrovka? Jedzte častejšie!

Ak vám už bola diagnostikovaná cukrovka, treba sa zamerať najmä na stravovanie. Dokážete ním do veľkej miery tlmiť toto ochorenie, a predídete tak obávaným zdravotným komplikáciám:

  • vysoký krvný tlak,
  • kardiovaskulárne ochorenia,
  • zlyhanie obličiek,
  • slepota,
  • diabetická noha.

Vhodná strava dokáže cukrovku ovplyvniť až na 75 %, a v kombinácii s pohybovými aktivitami a so zmenou životného štýlu, sa toto percento ešte zvyšuje!

Na začiatku by ste si mali zapisovať všetko, čo ste počas 3 dní zjedli. Nesmiete pritom zabudnúť ani na maškrtysladené nápoje. Tento zoznam vám umožní komplexný pohľad na vaše stravovanie a príjem živín.

Základným pravidlom zmeny stravovania je, že zvýšite telesnú aktivitu znížite príjem jedla, resp. vyvážite príjem energetický výdaj počas dňa. Ak trpíte nadváhou, výdaj by mal byť mierne väčší, aby sa upravila hmotnosť. Avšak – pozor na rýchle chudnutie!

Základným pravidlom, podľa ktorého by sa mal diabetik riadiť, je príjem potravy v menších porciách, ale viackrát počas dňa: najlepšie 5 – 6 porcií denne, ideálne v trojhodinových intervaloch. Vtedy je hladina cukru vyvážená, a nekolíše.

Veľmi dobrá je aj druhá večera, ktorou predídete nočnej hypoglykémii (nízka hladina cukru v krvi).

Pochopte, ako to funguje

Pri cukrovke neexistuje diéta, ktorá by bola univerzálna pre každého. Preto by sme mali pochopiť, ako funguje spracovanie cukrov, a ich vstrebávanie do krvi.

Prijatý cukor môžeme rozdeliť na dva základné druhy komplexné cukry, ktoré sa musia pred vstrebaním najskôr rozložiť, a jednoduché cukry, ktoré sa vstrebávajú rýchlo, a sú zdrojom okamžitej energie.

Najjednoduchšie je, sledovať pri potravinách glykemický index (GI), ktorý nám priamo vyjadruje vplyv jedla na hladinu glukózy v krvi. Okrem toho musíme brať do úvahy spôsob spracovania jedla, ale tiež prílohy, s ktorými sa podáva.

cukrovka strava prílohy

Cukor sa vstrebáva až v čreve, preto jedlá, ktoré dlhšie zostávajú v žalúdku, spomaľujú aj vstrebávanie cukru do krvi. Hladina cukru je ovplyvnená aj tým, ako dôkladne požujeme potravu, a aké veľké sústa prehĺtame.

Väčšie kúsky jedla musí žalúdok najskôr stráviť, a až potom sú živiny vstrebávané do krvi. Trvá to dlhšie, a aj hladina glukózy v krvi potom nie je ustálená.

Dobré a horšie potraviny

Aj keď by si mal každý diabetik svoje stravovanie upraviť podľa svojich vlastných potrieb, prípadne sa poradiť s dietológom, povieme si niektoré zásady stravovania, ktoré pomôžu udržať hladinu cukru v krvi v optimálnych medziach.

Prijímané bielkoviny by mali byť s nízkym obsahom tukucholesterolu. Ide hlavne o ryby, chudé a biele mäso, nízkotučné mlieko, alebo rastlinné bielkoviny, nachádzajúce sa v sóji, resp. strukovinách.

Obmedzte príjem tukov. Uprednostnite rastlinné tuky (olivový, slnečnicový, kukuričný olej) a nízkotučné mliečne výrobky.

Pozor na DIA výrobky! Nezvyšujú krvný cukor, obsahujú však veľa tukov, čo negatívne ovplyvňuje udržiavanie optimálnej telesnej hmotnosti!

Opatrní buďte pri jedlách, ktoré dokážu rýchlo zvýšiť hladinu cukru, pričom táto aj tak rýchlo klesne, a hrozí hypoglykémia. Medzi takéto potraviny patria hlavne múčne jedlá, cestoviny, pečivo, ryža alebo krupica.

Niekedy stačí zredukovať porciu na polovicu, a zasýtenie doplniť zeleninovou oblohou alebo šalátom.

Veľmi vhodné sú potraviny s vysokým obsahom vlákniny. Vláknina spôsobuje, že sa jednotlivé zložky potravy rozkladajú pomalšierovnomernejšie, a tým sa udržuje aj stabilná hladina cukru v krvi.

Okrem toho – strava bohatá na vlákninu má väčší objem, a tým sa vyvolá pocit sýtosti.

Najväčšie zdroje vlákniny:

  • zelenina (hlavne v surovom stave),
  • ovocie,
  • vločky,
  • otruby,
  • krúpy alebo obilné klíčky.

Dostatok vody a vitamínov

Čo sa týka príjmu tekutín, ideálna je čistá voda, alebo ovocné a bylinkové čaje. Nápoje ale treba obmieňať.

Minerálne vody nie sú vhodné, najmä pri vysokom krvnom tlaku. Myslite na to, že za dostatočný príjem sa považujú 2 litre tekutín denne.

Pre správnu látkovú premenu a podporu organizmu je dobré, ak majú diabetici dostatočný prísun jednotlivých vitamínovminerálov.

Vitamíny C a E zabraňujú starnutiu buniek, a sú to prirodzené antioxidanty.

Vitamíny skupiny B chránia nervové bunky, aby nestratili na citlivosti, čo je dôležité v prevencii diabetickej nohy.

Beta-karoténom zase dodáme výživu očiam, keďže poškodenie zraku je častá komplikácia cukrovky.

Chróm dokáže udržiavať stálu hladinu cukru v krvi, zinok je súčasťou inzulínu (jeho dostatočné množstvo podporuje ďalšiu tvorbu v tele).

Podpora okolia

Neexistujú jedlá, ktoré sú vyslovene zakázané. Dokonca sa povoľuje aj príjem cukrov. Musíme ich však započítať do celkového množstva prijatých sacharidov a energie.

Treba si uvedomiť, že zmena stravovania, resp. diéta odporúčaná diabetikom, sa od racionálneho stravovania líši minimálne.

Preto je dobré, ak rodina podporuje diabetika – tým, že pripravuje jednotnú stravu, a konzumuje rovnaké potraviny.

Ilustračné fotografie

Pridaj komentár

Registrácia