Nootropiká – látky na podporu pamäti

Zdieľaj
0
volnopredajne-nootropika-bez-receptu

(Zdroj foto: Shutterstock.com)

Ak ste niekedy študovali na vysokej škole, určite ste si pri pohľade na hŕbu kníh a poznámok veľakrát zaželali, aby existovala zázračná tabletka.

Existuje tabletka, vďaka ktorej zmúdriete? 

Taká, ktorá by vám pomohla zapamätať si množstvo nových informácií, alebo minimálne dodala silu a chuť do učenia?

Toto želanie sa netýka iba vysokoškolákov. Veď kto by nechcel mať lepšiu pamäť, k práci pristupovať s väčšou chuťou, vedieť sa na ňu lepšie sústrediť a všetko zvládať za oveľa kratší čas?

Nootropiká alebo smart drugs

Ide o látky, ktoré majú práve spomínané schopnosti – redukujú únavu, zvyšujú motiváciukoncentráciu, menia spracovávanie informácií v mozgu, a tým zlepšujú pamäť. Ich skúmaním sa ľudstvo zaoberalo od čias objavenia účinkov zeleného čaju a iných prírodných látok. Neskôr, s rozvojom chémie, sa k nim pridali aj látky syntetické.

Nootropiká pôsobia na mozog rôznymi mechanizmami, no najčastejšie v ňom zvyšujú prietok krvi. Tým zvyšujú aj prívod kyslíkaglukózy, čo sú pre mozog základné palivá.

Čo dokážu niektoré nootropiká?

  • urýchľujú rast neurónov a tvorbu nových prepojení v mozgu,
  • pôsobia na neurotransmitery (molekuly, prenášajúce informácie v mozgu), poskytujú materiál na ich tvorbu,
  • modifikujú spracovávanie a prenos informácií.

Nootropiká boli skúmané a vyvíjané za účelom liečby chorôb, spojených s poškodením mozgukognitívnych funkcií (pamäť, učenie, motivácia, pozornosť), ako napríklad:

  • Alzheimerova choroba,
  • mozgová mŕtvica,
  • rôzne druhy demencií (chorobného oslabenia rozumových schopností).
najlepsie tabletky na ucenie smart drugs

Zdroj foto: Shutterstock.com

V posledných rokoch prudko narastá záujem o nootropiká u zdravých ľudí, najmä študentov a pracovníkov, od ktorých sa vyžaduje veľká mentálna námaha, neustály psychický výkon a kreativita. Mnohé nootropiká sú dostupné bez lekárskeho predpisu, po niektoré dokonca ani nemusíte chodiť do lekárne.

Ktoré z nich nie sú iba módna bublina, ale ich účinnosť bola potvrdená vedou?

Čo sú „najlepšie“ tabletky na učenie sa?

A ako pôsobia na lepšiu pamäť študentov?

Piracetam

Ide o voľnopredajný liek, ktorý zlepšuje prietok krvi v mozgu a využívanie glukózy (jednoduchého cukru, ktorý je zdrojom energie pre mozog). Piracetam je dobre preštudovaný u ľudí s poškodením kognitívnych funkcií, potvrdený je aj jeho účinok v prevencii úpadku týchto funkcií (spôsobeného vekom).

Štúdií, ktoré dokazujú rovnaký účinok aj u zdravých jedincov, je však málo; preto je piracetam považovaný za látku s obmedzeným účinkom. Ak by ste sa ho (napriek tomu) rozhodli vyskúšať, jeho dávka by mala byť 12004800 mg denne. Nástup účinku trvá približne 4 – 6 týždňov.

Piracetam je bezpečný aj pri dlhodobom užívaní.

Najčastejšie nežiaduce účinky:

Hoci je tento liek pomerne bezpečný a málo toxický, nesmiete ho užívať, ak:

  • máte poškodené obličky,
  • trpíte na zvýšenú krvácavosť, resp. užívate lieky proti zrážaniu krvi (ovplyvňuje zrážanlivosť krvi), hormóny štítnej žľazy.
  • užívate hormóny štítnej žľazy,
  • ste tehotná, či dojčíte (prechádza cez placentu do materského mlieka).
lieky na podporu pamäti

Zdroj foto: Shutterstock.com

Ginkgo biloba

V lekárňach je ginkgo vedené ako liek na lekársky predpis, ale aj ako výživový doplnok, ktorý je dostupný bez predpisu. Ginkgo rozširuje cievy a zlepšuje prekrvenie, preto sa používa aj pri pocite studených rúknôh.

Pri dlhodobom užívaní dokázateľne zlepšuje pozornosť, reakčný čas a dlhodobú pamäť. Podobne, ako pri piracetame, sa tieto dôkazy týkajú skôr ľudí s kognitívnym deficitom.

(Pre obmedzený počet štúdií chýbajú presvedčivé dôkazy o účinnosti ginkga u zdravých jedincov.)

Na zlepšenie kognitívnych funkcií je potrebná dávka 120 – 360 mg denne. Nástup účinku trvá 4 – 6 týždňov. K najčastejším nežiaducim účinkom patria bolesti hlavy a tráviace ťažkosti, ktorým sa vyhnete, ak tabletu užijete po jedle.

Ginkgo by ste nemali kombinovať s liekmi na zníženie zrážania krvi (môže zvýšiť ich účinok, a tak spôsobiť krvácanie). Neodporúča sa ani v tehotenstvepri dojčení, keďže nie sú dostupné dôkazy o jeho bezpečnosti.

Lecitín

Lecitín je látka, ktorá sa bežne nachádza v potravinách, existuje však aj ako výživový doplnok. Lecitín je zdrojom cholínu, ktorý je dôležitý pre tvorbu acetylcholínu (zodpovedá za mnohé telesné procesy, vrátane pamäti a kognitívnych funkcií).

V týchto potravinách nájdete lecitín:

  • morské plody,
  • mlieko,
  • vajcia,
  • brokolica,
  • klíčky,
  • sója,
  • strukoviny.

V dávke 3 – 4,5 gramu denne, lecitín približne po 4 – 8 týždňoch užívania ovplyvňuje ukladanie informácií do pamäti. Dôkazov o jeho účinnosti na pamäť a kognitívne funkcie je však veľmi málo (zatiaľ nie je považovaný za látku, ktorá má vedecky overený účinok).

nootropika-bacopa-monnieri

Zdroj foto: Shutterstock.com

Bacopa monnieri (Brahmi)

Ide o bylinu, ktorá sa používa v indickej ajurvéde. Zoženiete ju ako výživový doplnok. Bacopa monnieri sa tradične užíva s ghee maslom, keďže je rozpustná v tukoch (tuky zlepšujú jej vstrebávanie).

K dokázaným účinkom patrí zlepšenie pamäti u zdravých ľudí, resp. u ľudí s mozgovým poškodením, redukcia úzkosti a stresu. Bylina zvyšuje rýchlosť rastu nervových zakončení, pôsobí ako antioxidant, zlepšuje prietok krvi mozgom.

Zlepšenie pamäti sa prejaví až po 6 – 12 týždňoch. Odporúčaná dávka je 300 mg denne. Neodporúča sa užívanie na prázdny žalúdok, keďže môže vyvolať kŕče, nevoľnosť, nafukovanie a hnačku.

Dostupné výsledky štúdií vyzerajú veľmi dobre, avšak na úplné potvrdenie účinkov je potrebný ďalší výskum. Chýbajú tiež dôkazy o bezpečnosti v tehotenstve a pri dojčení, preto bacopu v tomto období neužívajte.

Ženšen

Je dostupný ako výživový doplnok. U zdravých dobrovoľníkov bol preukázaný jeho efekt proti únave, ak užívali 400 mg denne.

Ženšen zlepšuje krvný obeh, pôsobí aj ako antioxidant. V kombinácii s ginkgo bilobou zlepšuje pamäť.

Nemali by ste ho kombinovať s liekmi na ovplyvnenie zrážania krvi, pretože znižuje ich účinok, a s liekmi na cukrovku, pretože znižuje hladinu cukru v krvi.

Štúdií, ktoré dokazujú jeho účinok, je však málo, preto je potrebný ďalší výskum.

Omega-3 mastné kyseliny (EPA a DHA)

Prirodzene sa vyskytujú v rybom oleji, ale dajú sa kúpiť aj v lekárni, vo forme želatínových kapsúl. Neexistuje dostatok dôkazov o účinku omega-3 mastných kyselín na pamäť a kognitívne funkcie, niektoré štúdie však naznačujú zlepšenie prietoku krvi mozgom a spomalenie vekom podmieneného kognitívneho úpadku, a to pri dávke 1 – 3 gramy denne (počas 1 mesiaca).

nootropiká demencia

Zdroj foto: Shutterstock.com

Dokázaný je účinok proti zrážaniu krvi, preto sa neodporúča kombinácia s liekmi na úpravu zrážania krvi. Naopak, prospešná je kombinácia s vitamínom E, ktorý zabraňuje ich oxidácii a znehodnoteniu.

Guarana

Ide o prášok zo semien rastliny Paullinia cupana. Guarana má vysoký obsah kofeínukatechínov, preto sa v tradičnej amazonskej medicíne používa ako stimulant (odstraňuje únavu a zvyšuje pozornosť). Dostupné zdroje však naznačujú, že by mohla mať priamy efekt aj na pamäť (čo nesúvisí s obsahom kofeínu).

Guaranu si môžete kúpiť ako výživový doplnok, a to buď prášok, alebo tablety. Odporúčaná dávka je 50 – 100 mg. Užívať by ste ju mali v dopoludňajších hodinách, večer môže spôsobiť problémy so zaspávaním.

Nie je vhodná, ak trpíte poruchami spánku a ochoreniami srdca a ciev, ako je vysoký krvný tlak či arytmia.

Káva a zelený čaj

Najznámejšie a najvyužívanejšie stimulanty. Za ich účinok je zodpovedný kofeín, ktorý zlepšuje fyzickú aj psychickú výdrž, pozornosť, odstraňuje pocit únavy, dokonca prechodne zlepšuje náladu. V kombinácii s kurkumou alebo pestrecom mariánskym sa účinok kofeínu zvyšuje a predlžuje.

Kofeín však nie je vhodný pre každého. Zvyšuje krvný tlaktepovú frekvenciu, preto ak užívate lieky proti vysokému tlaku, či trpíte problémami so srdcom, mali by ste sa mu vyhnúť, resp. poradiť s lekárom, aké množstvo je pre vás bezpečné. U zdravého dospelého je to 450 mg denne (4 – 5 šálok), u tehotných žien sa toto množstvo znižuje na 300 mg (maximálne 3 šálky).

Káva či čaj na večer alebo pred spaním, tiež nie je dobrý nápad. Ak aj napriek tomu zaspíte, váš spánok môže byť nižšej kvality. U niektorých ľudí kofeín vyvoláva pocity nervozityúzkosti. Tento efekt je podmienený geneticky, a jediný spôsob, ako sa tomu vyhnúť, je – neprijímať kofeín.

Pre deti je maximálna odporúčaná dávka kofeínu okolo 40 – 50 mg denne (v závislosti od veku). Detský mozog a telo sú naň oveľa citlivejšie, a preto prekračovanie tejto dávky môže viesť k nervozite, úzkosti, problémom so spánkom, poruchám srdcového rytmu, zvýšenému krvnému tlaku a zažívacím ťažkostiam.

Káva a čaj sú pri dlhodobom užívaní bezpečné, dokonca zdraviu prospešné. Nevýhodou však je, že od oboch nápojov postupne vzniká závislosť. (Určite poznáte ľudí, ktorí bez kávy nedokážu fungovať ani jeden deň.) Závislosť je sprevádzaná silnými bolesťami hlavy, a to už po pár dňoch bez kofeínu. Príznaky nezmenšia ani lieky proti bolesti.

Pozor aj na nevhodné kombinácie: káva  + energetický nápoj, resp. káva + čaj s guaranou. Ako sme uviedli vyššie, guarana tiež obsahuje kofeín, čím sa efekt iba znásobí.

nootropiká guarana kofeín

Zdroj foto: Shutterstock.com

Nikotín

Látka, ktorá je dobre známa predovšetkým „vďaka“ cigaretám. Nikotín preukázal v štúdiách zlepšenie kognitívnych funkcií, reakčného času a pamäti (ale iba bezprostredne po aplikácii).

Potenciál má aj v liečbe Alzheimerovej choroby. Je to však látka vysoko návyková, a fajčenie rozhodne nie je dobrý spôsob, ako sa k nej dostať. Spolu so zlepšením pamäti totiž riskujete ochorenia srdca a ciev, zníženú imunitu či onkologické ochorenie, napríklad rakovinu pľúc (kvôli mnohým toxickým látkam, ktoré vznikajú počas horenia cigarety).

Menej škodlivou alternatívnou sú žuvačky či náplasti s obsahom nikotínu. Sú dostupné v lekárni. Môžete skúsiť aj elektronické cigarety, ich „neškodnosť“ je však stále otázna.

Šalvia lekárska

V ľudovom liečiteľstve sa používa na zlepšenie pamätisústredenia. Preukázalo sa zlepšenie kognitívnych funkcií u zdravých jedincov, aj u jedincov s poškodením mozgu, avšak štúdií je zatiaľ málo.

Nootropiká viazané na lekársky predpis

Okrem už spomenutých látok, existujú liečivá, ktoré sú viazané na lekársky predpis, pričom majú podobné účinky. Sú určené na liečbu vekom podmieneného úpadku kognitívnych schopností, rôznych druhov demencií či Alzheimerovej choroby.

Skúšané a overené boli iba pri daných zdravotných problémoch, nemáme údaje o ich účinku či bezpečnosti u zdravých ľudí. Preto nevieme, čo ich dlhodobé užívanie urobí so zdravým mozgom. Navyše, mnohé z nich sú spojené s vážnymi nežiaducimi účinkami, či dokonca zdravotnými rizikami.

Lieky na podporu pamäti – sú bezpečné?

Ako vidíte, mnohé z týchto látok nemajú jednoznačne dokázaný účinok. Nevie sa, ako presne pôsobia, a ani či sú bezpečné pri dlhodobom užívaní. Preto ak sa už rozhodnete pre akékoľvek z nich, dodržiavajte niekoľko zásad:

  1. Vždy si o danej látke naštudujte čo najviac. Najmä, aký je jej predpokladaný mechanizmus účinku, v akej dávke by sa mala užívať, a nakoľko bola dokázaná jej bezpečnosť pri dlhodobom užívaní.
  2. Neprekračujte stanovené dávky. Nie je potvrdené, že s vyššou dávkou rastie pozitívny účinok, ale riziko nežiaducich účinkov (ako podráždenosť, bolesti hlavy, nespavosť či zmeny srdcového rytmu) sa zvyšuje.
  3. Vezmite do úvahy, že účinky niektorých látok sa prejavia až po pár týždňoch.
  4. Neužívajte ich dlhšie, ako je nevyhnutné (napr. po skúškach ich vysaďte).
  5. Sledujte akékoľvek žiaduce aj nežiaduce účinky jednotlivých látok, aby ste zistili, ktorá je pre vás najvhodnejšia.
  6. Pokiaľ máte akékoľvek zdravotné problémy, alebo beriete nejaké lieky, o užívaní nootropík sa poraďte s lekárom alebo lekárnikom
  7. Dávajte si pozor, kde nootropiká zháňate. Najmä cez internet sa môžu šíriť výrobky pochybnej kvality. Dôverujte slovenským lekárňam a lekárnikom.
  8. Nootropiká nekombinujte s alkoholom – ich účinky pôsobia protichodne.
nootropika-a-alkohol

Zdroj foto: Shutterstock.com

Všetko s mierou

Existuje možnosť, že pri nepretržitom užívaní vysokých dávok nootropík, si na ne mozog jednoducho zvykne, a potom – bez tejto dávky – chvíľu nedokážete jasne myslieť. Nie je nič nezvyčajné, ak máte po vysadení pocit, že sa vám rozmýšľa horšie, a že ste nejako „ohlúpli“. Po pár dňoch, max. týždňoch, by ste sa mali dostať do normálu.

Najmä pri stimulantoch platí, že umelé zvyšovanie výkonu sa časom môže niekde prejaviť, pričom súvislosti nemusia byť vôbec zjavné, a netýkajú sa len fyzického zdravia. Napr., ak máte kvôli neskorému pitiu kávy dlhodobo nízku kvalitu spánku, hrozí vám podráždenosť, či depresie.

Stimulanty nie sú pre deti a mladistvých

Už sme spomínali následky nadmerného užívania kofeínu u detí. Ako je to však s ostatnými nootropikami?

Väčšina z nich nikdy nebola študovaná na deťoch, a teda nemáme údaje ani o ich účinnosti, ani o ich bezpečnosti. Výnimku tvoria omega-3 mastné kyselinylecitín, ktoré sú bežnou súčasťou potravy, a piracetam. Ten sa u detí starších ako 8 rokov používa pri liečbe dyslexie, v dávke 3,2 gramu denne.

Všeobecne však platí, že zdravé deti žiadne nootropikum nepotrebujú. Kvôli chýbajúcim dôkazov, by sa im deti mali oblúkom vyhnúť.

Mozog dokážete povzbudiť aj bez tabletiek

Tak, ako schopnosti tela, aj schopnosti mozgu reagujú na cvičenie. Kognitívnym schopnostiam pomáha, ak ich trénujete.

Existujú dokonca špeciálne počítačové programy (s úlohami na stimuláciu mysle), veľa cvičení nájdete zadarmo aj na internete.

lieky na pamäť pre študentov

Zdroj foto: Shutterstock.com

Vy môžete cvičiť aj v rámci bežných činností:

  • Skúste ísť do obchodu bez zoznamu vecí, čo treba kúpiť.
  • Pri platení si vyrátajte, koľko vám majú vydať.
  • Keď sa vás najbližšie niekto opýta, koľko je 9 krát 13, nebežte hneď po mobil či kalkulačku.
  • Raz za čas si vylúštite sudoku, alebo zahrajte s priateľmi šach, prípadne s deťmi meno – mesto – zviera – vec.
  • Pre mozog je prospešná aj fyzická aktivita.

Autorka študuje na FaF UK Bratislava

Redakčne upravené (jam)

Pridaj komentár

Registrácia